tisdag 1 mars 2011

Sweden Rock Festival 2011 närmar sig...

Sweden Rock Festival 2011 närmar sig med stormsteg. (Festivalen går av stapeln 8-9-10-11/6.) Banduppställningen är så gott som klar (tror jag...) med toppnamn som

  • Ozzy Osbourne, en snubbe från stenåldern (jag gillar stenåldersrock,,,) som sjunger ok, men vars styrka är låtarna... och gitarristerna.

EXP, GPHD, SKD, SVT

  • Judas Priest, vars musikaliska guldålder enligt min åsikt inföll på 70-talet (stenåldern igen...): Sad Wings Of Destiny, Stained Class, Killing Machine och... okey då... Screaming For Vengeance.

Robert Halford, en av hårdrockens främsta sångare, har tacklat av på senare år - i livesammanhang. Hoppas att han piggnar till och avslutar sin och Judas Priests karriär (stoppet på SRF ingår i bandets avskedsturné) med flaggan i topp.

Robban som bäst: Halford - Never Satisfied

EXP, GPHD, SKD, SVT

  • Whitesnake, annat favoritband som också inhyser en av världens främsta vokalister.

Judgement Day

EXP, SvDGPHD, SKD

  • Mr Big, ett fantastiskt band som jag missade då det begav sig (bandets förträfflighet skymdes av den där högst mediokra akustiska balladen, Du vet...), men som jag upptäckt på senare år, genom en kompis' CD:s. Bra sångare, superba musiker, bra låtar och ett grymt sväng.

Price You Gotta Pay

  • Joan Jett And The Blackhearts, ingen favorit precis - i min smak för simpelt (eller simpelt förresten, jag diggar ju AC/DC och Status Quo..., simpelt på "fel" sätt, får jag nog säga).

Men jag älskar fortfarande The Runaways: Gettin' Hot

  • Black Label Society, Ozzy's forne gitarrist Zakk Wylde's band. Har ingen större koll på dem, men tänker skaffa mig det i god tid...

  • Thin Lizzy, dock utan frontfiguren Phil Lynott... av förklarliga själ. 

2010 (och 2011?) års Thin Lizzy består av gamla bandmedlemmarna Scott Gorham - gitarr, Brian Downey - trummor och Darren Wharton - keyboards, plus basisten Marco Mendoza (Whitesnake, Soul Sirkus, Ted Nugent), gitarristen Viv Campbell (Dio, Def Leppard) och sångaren Ricky Warwick.

Jag har sett det Lynott-lösa Thin Lizzy ett par gånger, och jag måste säga att låtarna sitter som en smäck. Ett av årets höjdpunkter, gissar jag.

  • The Hooters - amerikanskt rockband bildat 1980 - är ett band som jag har NOLL koll på. Men det ska det bli ändring på i sommar.

SvDGP, HD, BLTNSK, LTGD

************

Sex miljoner satsas på Sweden Rock

EXP, DN, SvD, HD, GP

************

Tidigare rockrelaterade inlägg:

På frukten skall trädet kännas..., Det är humor..., Religiösa meningsskiljaktigheter, Det är viktigt att inte vara inskränkt..., Bra musik är alltid bra musik, Ozzy har talat, Först Dio, sedan Lee, nu Moore, Vad vet jag?

************

Denna sida uppdateras efter hand, så ett tips är - bokmärk den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar