söndag 6 februari 2011

Först Dio, sedan Lee, nu Moore

Först Ronnie James Dio, sedan Steve Lee (Gotthard) och nu Gary Moore.

Samtliga tre tillhör mina favoriter - jag har avnjutit dem live vid ett flertal tillfällen, inte minst på Sweden Rock Festival - samtliga tre har gått bort under de tio senaste månaderna, Gary Moore så sent som idag.

Moore avled under en semesterresa i Spanien, uppger flera medier idag.

Gary Moore har ett förflutet i grupper som Thin Lizzy, Colosseum II, Skid Row och Scars.

Störst uppmärksamhet har han dock fått som soloartist, med både hårdrock och (framför allt – åtminstone ur kommersiell synvinkel) blues på sin repertoar.

Gary Moore när han - i mitt tycke - var som bäst:

Gary Moore - Live Blues - Cold Day In Hell




Media:  AB, DN, SvD, SvD 2SvD 3, SKDGPGP 2, HD, HD 2EK, MetroDagen, SVT

Mer musik på etikett Musik och Musik-sidan

På frukten skall trädet kännas...

************

Fler kändisar som gått bort i dagarna: Lena Nyman och Per Grundén

1 kommentar:

  1. Var hemma hos en kompis när jag hörde om hans död. Så sorgligt, grät stormfloder när jag kom hem. En av världens bästa gitarister. Åkte til england bara för att se han spela. Ja, nu är det andra som får se honom spela.

    SvaraRadera