fredag 6 augusti 2010

Det är humor...

Popsnöret recenserar hårdrock, tråkmånsen recenserar senaste romantiska komedin, vurmaren för pretentiös avantgardistisk rock recenserar Status Quo, Madonnahataren recenserar… Madonna! Känns detta igen?

Fel man/kvinna på fel plats… inte helt ovanligt i recensionssammanhang, däremot ovanligt att recensenten själv är – eller förefaller vara - medveten om det. Undantag finnes dock…

Aftonbladets Markus Larsson recenserade nyligen Iron Maidens nya singel ”The Final Frontier”, ger den förvisso hyfsat betyg – tre plus – men bekänner i en fotnot att ”Nej, jag vet. Jag är ingen hårdrockskribent. Men alla våra metalpennor har för närvarande semester eller är saknade i strid… Därför rycker jag in.” Därefter manar han läsaren till lugn, semestern är snart slut…

Jag har sällan blivit på så gott humör av en recension. Vad jag tycker om Iron Maidens nya singel? Ingen aning, jag har inte hört den...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar