tisdag 1 mars 2011

Jag förstår inte hur de tänker

I Ängelholms FF väljs de duktigaste 14-åringarna ut till elitsatsning, liksom i de flesta andra ambitiösa fotbollsklubbar i Sverige och utomlands. (Expressen)

"Att satsa på utvalda bollbegåvningar "strider mot kristen människosyn", enligt Gunnar Åkesson, som är komminister i Ängelholms församling. Kyrkan kommer därför inte att fortsätta organisera konfirmationsläger tillsammans med Ängelholms FF."

"Att låta 15-åringar få veta att de inte tillhör de bästa i klubben är enligt Åkesson detsamma som att säga att de inte duger."  Är det?

Sanningen är väl ändå den att de flesta av oss är inte bäst i de flesta sammanhang... de kristna budskapet är att vi duger ändå... i Guds ögon.

Jag förstår inte hur Åkesson o co tänker.

Dagen, Dagen

2 kommentarer:

  1. Här måste jag helt och fullt hålla med. Jag förstår inte heller den kyrkliga bojkotten - även om det kan kännas frestande att heja på en kyrkans man som har en tydlig åsikt.

    SvaraRadera
  2. "Sanningen är väl ändå den att de flesta av oss är inte bäst i de flesta sammanhang... de kristna budskapet är att vi duger ändå... i Guds ögon."


    Tycker du svarar på din fråga där... eller nästan i alla fall.

    Det Kristna budskapet är mera "du är värdefull" eller bara kort och gott du duger.

    Men om dom ungarna som behöver höra det mest inte kommer så blir det svår för dom att höra budskapet.

    Jag vet inte hur församlingen har resonerat, dock finns det riktlinjer för hur konfirmandundervisning bör bedrivas.

    SvaraRadera