tisdag 5 mars 2013

Pinsamt

Svenska kyrkan fortsätter att tappa medlemmar enligt intern statistik. År 2012 valde 54 483 att gå ur kyrkan, samtidigt som 7 563 aktivt gick med.

Antalet spädbarn som genomgått barndop - vilket ger automatiskt medlemskap i Svenska kyrkan - anges inte.

Men jag misstänker att dessa spädbarn ingår i de 7 563 som "aktivt" gick med. Vilket i så fall borde redovisats tydligt.

Så att uttrycket "aktivt" i sammanhanget hamnar i sitt rätta ljus.

Men kyrkan vill kanske inte blotta det pinsamma i att man fortfarande år 2013 till viss del idkar... tvångsanslutning.

DN SvD HD GP D D D KT

************

Besök gärna min sida på poeter.se!

6 kommentarer:

  1. Eftersom de spädbarnen du talar om inte ingår i denna siffra kan man ju fundera på användningen av ordet aktivt - att tala om de som "aktivt" gick med förutsätter ju att det finns de som "passivt" gick med. Jag har själv ingenting emot barndop - men, jag tycker inte att det ska vara medlemsgrundande.

    SvaraRadera
  2. Hej Carolina!

    "Eftersom de spädbarnen du talar om inte ingår i denna siffra..."

    Ok, jag trodde motsatsen, att de faktiskt ingick - därav min tveksamhet inför ordet "aktivt", som då skulle vara högst missvisande.

    Din fundering är också intressant, "...att tala om de som "aktivt" gick med förutsätter ju att det finns de som "passivt" gick med..."

    Ja, och detta tycker kyrkan är ok. Det tycker inte jag. Hade det gällt vilken annan (idéburen) organisation som helst hade det inte accepterats.

    Jag har heller inget emot barndop, mina båda barn är barndöpta i SvK, men det är just det tvångsmässiga medlemskapet jag vänder mig mot; ett trossamfund borde rimligtvis bestå av... troende.

    Allt gott!

    SvaraRadera
  3. Håller med dig. Och de finns ju de som 'passivt' inlemmas, barnen då. Och ja, jag tycker att det borde vara möjligt att döpa ett barn som sedan vid säg 18 års ålder får bestämma själv över medlemsskapet, eller i samband med konfirmation. Det omvända går ju. Man kan anmäla sitt barn som medlem utan att det är döpt, eller i väntan på dop.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker inte att ett trossamfund behöver bestå av enbart troende människor. När det gäller de små barnen så är väl de mera troende i så fall. Om de inte är det så kan de ju bli det till exempel i Kyrkans barntimmar eller i Konfirmationsundervisningen. Vill de så kan de ju också begära sitt utträde i vuxen ålder

    SvaraRadera
  5. Religionerna har jag "vuxit ifrån" ! - och det blir nog fler och fler av sådana framöver i Sverige - som jag ser det.

    SvaraRadera
  6. Antalet döpta har enligt Svenska Kyrkans egna siffror (http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=645562) sett ut så här mellan 2007-2011:
    2007: 66 905
    2008: 64 589
    2009: 62 611
    2010: 62 122
    2011: 59 164
    En stadigt sjukande trend, med andra ord.

    Antalet inträden har däremot en svagt ökande trend (det är dessa som de kallar aktiva inträden):
    2007: 5 937
    2008: 6 057
    2009: 6 578
    2010: 6 002
    2011: 7 440
    2012: 7 188

    Samma siffror då för utträden avslutningsvis:
    2007: 56 343
    2008: 56 343
    2009: 73 595
    2010: 57 458
    2011: 52 534
    2012: 53 455
    En ganska stadig bild, med andra ord, förutom 2007 som sticker ut rejält. Anledningen till det kan man spekulera i.

    Summa sumarum så är Svensk Kyrkan desperat beroende av att kunna räkna in döpta som medlemmar. Framför allt med tanke på att nettot döpta/utträdda blir endast omkring 15%. De omkring 7 000 som inträder förändrar inte bilden i någon större utsträckning, (netto kvar skulle bli omkring 20%) snarare om man bara fick räkna dem skulle Svensk Kyrkan snart vara tömd.

    Så vad tycker jag då? Jag tycker att religiösa och politiska organisationer inte skall kunna tillgodoräkna sig medlemmar under, säg nånstans 16-18 år. De bör dock kunna bedriva barn och ungdomsverksamhet, men denna skall vara skiljd ifrån moderorganisationen, om man ser till medlemstal, ekonomi osv.

    SvaraRadera