lördag 31 december 2011

Det är Du värd, helt enkelt!

Drygt 1.300 hushåll - flertalet i Gävleborgs län - är fortfarande utan ström efter Dagmar. Något många av dessa kommer att fortsätta vara över nyårshelgen.

Jag vill gärna skriva några glada tillrop till er "drabbade"...

...typ "Håll ut, strömmen kommer snart tillbaka. Passa på att mysa med Dina nära och kära vid brasan eller de levande ljusen."... Eller liknande.

Men det är ju inte lönt, Ni kan ju ändå inte läsa det... (kanske ett mass-SMS hade varit lösningen...?).

Men jag önskar er i alla fall innerligt ett gott slut! Och ett gott nytt år!

(Med eller utan fyrverkerier, de kanske snart är ett minne blott.)

SVT SVT SVT DN DN SvD SvD SvD SvD HD GP GP GP BT D D D D

Min önskan om ett gott slut och ett gott nytt år gäller också - och just nu i synnerhet - alla våldsutsatta kvinnor, som under helgerna biter ihop för barnens skull.

"I stället söker de hjälp när ledigheten är över, visar en enkät som skickats till 70 av landets kvinnojourer."

I bästa fall, skulle jag vilja lägga till, många söker inte hjälp alls. Mörkertalet är sannolikt stort.

Måtte alla våldsutsatta kvinnor (och män... de finns också, jag vet) avlägga som nyårslöfte att faktiskt komma till skott och söka hjälp.

Det är Du värd, helt enkelt!

1 kommentar:

  1. Bor man på landsbygden så drabbas man av verkligheten ibland. Det är en del av livet där. Var och en som riskerar ekonomiska skador av lånvariga strömavbrott är skyldiga att se om sitt eget hus för att minimera skadorna. Det kan vara så enkelt som att man har ett enkelt 12V-system som klarar av att driva av cirkulationspumpen till vedpannan eller man har ett elverk som kan driva oljebrännaren och frysen.

    Teknikfreak som jag är så installerade jag en 1,4 KVA Eaton-UPS i min gamla kåk som drev hela huset utom spis och ugn. Den gick på ca 4000 kr. Ett 7,5 KVA elverk med fjärrstart kostade 12000kr och för under 20000 inkl installation fick jag en helautomatisk backup för elsystemet som klarar sig själv på diesel i två veckor. Elverket drar ca 1,5 liter i timmen men startar bara då det behövs då UPSen tar hand om den löpande småförbrukningen. Den enda löpande kostnaden är ca 1500 kr ungefär vart fjärde år för batteribyte av UPS-batterierna och dieseln naturligtvis.

    Jag tycker att alla villaägare på landsbygden borde skaffa dylik utrustning. Om manär ett par tre- fyra hus så kan man investera tillsammans och därmed få ner kostnaden rejält.

    SvaraRadera