måndag 18 juli 2011

Var sak har sitt pris


Ja, lika stor tillgång som människoföraktande politiker, lycksökande kvacksalvare, sensationslystna skvallerjournalister... och religiösa fundamentalister och "sanningssägare".

Men det är väl det pris vi får betala för demokrati och fri opinions- och åsiktsbildning.

Antar jag.


Jag är i alla fall starkt skeptiskt till rimligheten i att en kvinnlig gymnasieelev som på en sajt lade upp en bild av ett hakkors och skrev att ”så här tycker jag om alla jävla svenska blattar i min klass” nu åtalas misstänkt för hets mot folkgrupp.

Förkastlig handling, absolut. Men åtalbart? Jag vet inte.

"Eleven har erkänt att hon ligger bakom inlägget, men menar sig inte hysa rasistiska åsikter."

Det är ju naturligtvis bra. Men om om hon så gjorde, har hon inte laglig rätt till det?

AB SvD SKD NSK LT HD GP BT D

  • Ett allvarligt hot mot yttrandefriheten på nätet är hackarna. Och de blir bara fler och fler. Och bekämpningen av dessa alltmer resurskrävande.

SVT AB DN DN DN SvD SvD SKD NSK LT HD GP BT D

5 kommentarer:

  1. Alla har rätt att vara rasister och hysa rasistiska åsikter. Om kyrkan får visa kors varför får då inte vissa grupper visa hakkors?

    SvaraRadera
  2. Det vore intressant att höra vad gossarna hade sagt till henne och som gjorde att hon förivrade sig.

    SvaraRadera
  3. Anonym ABC

    Tja, Nazister mördade runt 28 miljoner människor, Kyrkan runt 33 miljoner människo, Kommunismen 110 miljoner männijksor och Islam 330 miljoner människor. Det är bara svastikan som är förbjuden samt mein kampf...varför är det så..är inte det diskriminernande?

    SvaraRadera
  4. Men just de här hackarna jobbar ju faktiskt FÖR yttrandefrihet. Hur kan du ha missat det?

    SvaraRadera
  5. Jag har inte missat det.

    Inte heller deras taktik.

    http://www.dn.se/ekonomi/16-hackare-gripna-i-usa

    SvaraRadera