fredag 3 juni 2011

Jag förstår att det är en tilltalande tanke...

Bo Wettéus från Örebro förfasar sig i en insändare på Dagen.se över att ännu "en ledande företrädare för Svenska kyrkan förnekar Jesus unika ställning som den ende frälsaren."

"Det är inte första gången och tyvärr inte heller den sista."

Nej Bo, Du får nog - till Ditt och mångas förtret, och till min och mångas glädje - vänja Dig vid denna utveckling för Svenska kyrkan och dess företrädare.

Bakgrunden är att Stockholmsbiskopen Caroline Krook i en Dagen-intervju för någon vecka sedan uttryckligen sa att det för henne är självklart att andra religioner också är vägar till Gud.

Tänk, är Gud verkligen så stor? Ja, inom Svenska kyrkan börjar man så smått upptäcka det...

Bo Wettéus skriver om "Jesus unika ställning som ende frälsare och Herre", vilket också - i konsekvensens namn - betyder att de kristna har en unik ställning bland alla människor.

Jag förstår att det är en tilltalande tanke, inte minst för den som själv anser sig tillhöra den gruppen.

Men jag övertygad om att Gud är större än så.

************

Kristendomen tar sig olika uttryck i olika delar av världen.

I Libanon förbjuds Lady Gagas album "Born this way". Myndigheterna har beslagtagit skivor som anlänt till landet med motiveringen att "musiken väcker anstöt och bryter mot kristendomen."

Två påståenden som möjligtvis är sanna, men som knappast duger till att försvara ett myndighetsbeteende som i högsta grad väcker anstöt hos varje demokratiskt sinnad individ och bryter mot de mänskliga rättigheterna.

SvD SvD SKD NSK LT HD GP 

************

Christer Åberg är på sin blogg Apg29 tveksam till om det är rätt väg att förbjuda "Lady Gagas demoniska och orena musik", men konstaterar att hon tidigare fått kritik i USA för sin låt "Judas", vars video visar ett triangeldrama mellan Maria Magdalena, Judas och Jesus, och där de tolv lärjungarna porträtteras av läderklädda motorcykelkillar.

Därefter leverera Christer följande resonemang:

"Om inte det här med Jesus skulle vara sant, då skulle det inte finnas någon anledning för djävulen att hela tiden smutskasta och kränka Jesus."

"Åter igen bevisar djävulen att Jesus lever, är ren och syndfri!"

Obetalbar logik.

************

Skratta eller förfasas, eller både/och? Vilken hemsk tanke!

8 kommentarer:

  1. Men hon ska väl vara kristen, eller hur? Eller kan en bofink se ut hur som helst? Nej, CK behöver få ett möte med den uppstånde och levande frälsaren, det finns faktiskt bara en. Han är Den Ende och hans namn är Jesus. Pröva honom du också!

    SvaraRadera
  2. Hur kan Du vara så säker på det?

    SvaraRadera
  3. Vågar du pröva?

    SvaraRadera
  4. Du undviker min fråga...

    Jag ska iallafall svara på Din:

    Ja, jag har "prövat", under flera år faktiskt. Jesus övertygade mig aldrig, för att göra en lång historia kort.

    Däremot har jag en tro på en Gud som är långt större än både föreställningen om Jesus som enda vägen - och Bibeln.

    Men jag är inte säker på nå't vis.

    Åter till frågan: Hur kan Du vara så säker?

    SvaraRadera
  5. Hej
    Varför skulle jag vara osäker?
    MVH
    /Torebe

    SvaraRadera
  6. Torebe, Du undviker fortfarande min fråga.

    Jag är nyfiken på hur Du tänker. Och hur Du kommit fram till Din bestämda ståndpunkt.

    SvaraRadera
  7. Hej Håkan
    Då behöver vi träffas och prata med varann, en eftermiddag kanske.

    SvaraRadera