fredag 11 mars 2011

Vilken hemsk tanke!


"Häromveckan trängde pastorn Rob Bell bort många världskändisar och stora nyhetshändelser från mikrobloggen Twitter: Hans bok om himmel och helvete var ett av de mest omdiskuterade ämnena världen över. Och då är den ändå outgiven, den släpps först på måndag."

Rob Bells är omåttligt populär bland vanligt folk, men kontroversiell bland kolleger.

"Han anses för fixerad vid gott beteende, vänlighet, omsorg, socialt arbete och dylika frågor."

Vilken hemsk människa!

Han anses också vara mer intresserad av frågor än av svar, vilket såklart kan vara provocerande för dem som tror sig ha alla svaren...

Det kontroversiella med boken tycks vara att Bell tror att Jesus räddar alla människor oavsett tro till himlen, vilket föranleder kritikerna att beskylla honom för falska läror.

Vore ju förfärligt om Gud inte gör åtskillnad på folk, då kan ju inte jag slå mig för bröstet i nå'n föreställning om att just jag kommer till himlen, om nu alla gör det...

Vilken hemsk tanke!

************

Jaktlunds marginalanteckningar + recension
Pastor stödde Rob Bells bok – blev avskedad

3 kommentarer:

  1. Jo du, Håkan, det är lätt att raljera. Men det enda intressanta är vad Skriften säger.

    Jesus och apostlarna säger att en mängd villolärare skall uppträda i den yttersta tiden. Och att vägen är smal coh porten är trång till himmelriket och att få finner det.

    Om alla ändå blir räddade så kan vi lägga ner alla kyrkor och sluta förkunna. Djävulen är smart och lurar även troende. Det återkommande är just att han försöker få oss att tro att egna gärningar duger som frälsningsgrund.

    Här och nu angrips grunden för vår tro. Och de människor som inte vill tro kommer att få starka motiveringar att inte tro av förkunnare som hamnat snett.

    Nonchalera inte de allvarligt tänkande människor som med nit försöker vaka över förkunnelsen. Det kommer att visa sig en dag vem som hade rätt.

    SvaraRadera
  2. Lennart, tack för Din kommentar.

    "Det enda intressanta är vad Skriften säger."

    Kanske för Dig, men inte för mig, då jag inte ser Bibeln som Guds ord utan som människors ord om Gud, vilket då inte garanterar dess tillförlitlighet i alla stycken.

    Också bland bibeltroende - i meningen troende på Bibeln som Guds ord från pärm till pärm - finns en mängd olika sätt att uppfatta och tolka Bibelns budskap på, så även i frågan om himmel/helvete.

    På en punkt är vi överens - "det kommer att visa sig en dag vem som hade rätt."

    Jag återger nedan en kommentar jag skrev härom månaden i en liknande diskussion/debatt på Dagen.se. Kommentaren speglar på ett bra sätt min syn på frågan, min tro.

    Frågan om himmel/helvete är en avgörande fråga i kristen tro. Tror alla/många kristna verkligen på denna uppdelning? Kan man då samtidigt sitta lugnt och dricka sitt kyrkkaffe och ha det lite småmysigt, med ”vetskapen” att många i ens omgivning – kanske ens egna barn, föräldrar, kompisar, arbetskamrater… är på väg mot ett brinnande helvete? Plus alla miljoner människor som aldrig fick/får chansen?

    Oerhört kärlekslöst i så fall. Med den tron vore det enda raka att gå ut på gator och torg och rädda det som räddas kan genom att vittna, predika, evangelisera… ständigt. Vilket de flesta kristna knappast gör...

    Jag tänker ofta på en parallell: När Tjörnbron rasade för många år sedan körde flera bilar ut över kanten, många personer omkom i vattnets mörker. Om Du hade stått 20 meter in på bron från kanten och sett en bil på avstånd närma sig, vad hade Du då gjort?

    Stått vid sidan och tänkt: ”Hoppas att föraren ser kanten 20 meter längre fram, så att han/hon inte kör ut mot en säker död. Jag kan kanske ropa en liten varning, så länge det inte 'krockar' med kaffeklunkarna ur min medhavda termos. Lyssnar inte han/hon får han/hon skylla sig själv!”

    Eller: kastat mig framför bilen alternativt på annat sätt gjort ALLT för att få stopp på den? Allt annat vore - som sagt - oerhört kärlekslöst.

    Är kristna så kärlekslösa? Jag tror inte det, jag tror helt enkelt att man innerst inne egentligen inte tror på himmel/helvete i traditionell mening. Annars har man mycket att stå till svars för…

    När inte ens jag själv på fullt allvar skulle kunna önska t ex Adolf Hitler evigt straff – med betoning på ”evigt”, hur mycket större kärlek har då inte Gud?

    Allt gott!

    SvaraRadera
  3. En orsak till att man inte varnar andra kan varda att de fanatiskt inte vill lyssna till varningarna och hånar dem som varnar.

    Apropå Hitler. Det är lika problematiskt att tänka sig att den gode Guden skulle acceptera evigt uppror mot honom. Gud skall äras och älskas, det är första budet. Hur kommer det att vara i himlen om en mängd människor hatar och förtalar Gud?

    Människan har fått en fri vilja och har själv det största ansvaret för att välja. Och den som hatar gud vill nog inte ens vara i himlen.

    SvaraRadera