fredag 3 juni 2011

Tungt ansvar - på oss, helt enkelt

Jag läser på DN Debatt att demokrati inte är så viktig för dagens unga svenskar, enligt den senaste World Values Survey-undersökningen i Sverige, genomförd bland 1 208 slumpvis utvalda medborgare.

Artikelförfattaren Staffan I Lindberg, statsvetare och forskningsledare för World Values Survey-Sweden, låter oss veta att hela 21 procent av 18–29-åringarna kan tänka sig att byta parti för en mindre summa pengar (motsvarande siffra för dem över 40 är 2,5 procent), och att 26 procent tycker att "det vore ganska eller mycket bra om Sverige styrdes av en stark ledare som inte behövde bry sig om demokratiska val."

"De äldre i Sverige som haft diktaturer in på livet har en helt annan bild av värdet av demokrati. För 97 procent av dem är det mycket viktigt att de lever i ett demokratiskt styrt land."

Klara skillnader mellan generationerna, således. Vad beror de på, förutom erfarenhet? Grav kunskapsbrist?

Lindberg spekulerar i vilken demokratilära den yngre generationen fått sig till livs i skolan.

"En historielös, mekanisk syn på demokratin (och marknadsekonomin) som inte tar upp dess normativa grundvalar, antagligen."

Han konstaterar också att denna generation läser dagstidningar och ser nyheter på tv i betydligt mindre omfattning än andra åldersgrupper.

"I stället får de sin information främst från twitter och facebook."

Kanske inte så konstigt att dessa enorma luckor av kunskaper och insikter uppstår. Och bibehålls.

Här vilar ett tungt ansvar på skolan. Men inte bara på skolan, utan på hela vuxenvärlden.

På oss - helt enkelt.

SVT AB EXP DN DN SvD SvD SKD NSK HD GP D D D

************

Ointresset bland ungdomar för att engagera sig partipolitiskt syns i statistiken.

Ungdomsstyrelsens statistik, baserad på medlemmar mellan 7 och 25 år, visar att KDU har 2017 medlemmar, UV har 1315, CUF finns inte ens med...

Dessa siffror kan t ex jämföras med Förbundet Sveriges frimärksungdoms medlemsantal, 2301...

Och att samla frimärken är ju inte ens kul.

AB AB EXP EXP DN DN SvD SvD SKD SKD NSK NSK HD HD GP D D D

************

Dock är det fler och fler unga som engagerar sig politiskt, visar siffror som SVT:s Rapport tagit fram. Så utvecklingen går åt rätt håll.

AB SvD SKD NSK HD GP D D

************

Nya siffror från United Minds visar att den yngre generationens favoritparti (!) Miljöpartiet ökar med 2,3 procentenheter, vilket bidrar till att de tre rödgröna partierna, MP, S och V för första gången på länge är större än regeringspartierna tillsammans.

SVT AB DN SKD NSK LT HD GP D

18 kommentarer:

  1. Jag läste samma artikel i morse. Jag är 33, bara strax över den åldern som nämns i studien, men jag blir väldigt rädd när jag hör hur "ungdomarna" (inte) tänker. Vet inte om det har med att göra att jag och andra i min ålder är de sista som inte fötts in i interneteran - den kom ju när vi var nästan i tonåren. Vi hade fortfarande fokus på läraren och inte på laptopen/mobilen i klassrummet. ;)

    SvaraRadera
  2. "Här vilar ett tungt ansvar på skolan. Men inte bara på skolan, utan på hela vuxenvärlden.

    På oss - helt enkelt."

    ett sådant innehålls rikt ämne som detta och du endast drar ett paradigm, därför önskar jag att du utvecklar och preciserar "vuxenvärlden".

    SvaraRadera
  3. du bör även göra ett tydligare personligt inlägg över hur du ser på demokratin vs hur du vill ha demokratin

    hur ser du på marknadsekonomin?

    SvaraRadera
  4. I och med att mina inlägg når inte någon publicitet- så får jag väl finna mig i att du eventuellt tar till dig det jag skriver till dig, eventuellt ger jag dig nya infallsvinklar-.

    ""De äldre i Sverige som haft diktaturer in på livet har en helt annan bild av värdet av demokrati. För 97 procent av dem är det mycket viktigt att de lever i ett demokratiskt styrt land.""

    -Diktaturer inpå livet, känner människor idag inte av folk som kommer ifrån krigsdrabbade ofta hierarkiska samhällen? Absolut att vi gör i vårat mångkulturella Sverige.

    --Kan det vara så att demokrati baserad på kapitalism vaggar in folk med tankesättet till att skillnad mellan höger vänster spelar ingen roll då ekonomin bestämmer oavsett eller att skillnaderna partierna emellan skapad av kapitalism leder till likgiltighet. detta skapar även föreställningar att demokrati eller diktatur spelar ingen roll.

    ---Kan det vara så att det här resultatet kopplas ihop med västragötaland regionsval som behandlades felaktigt en gång och som nyligen krävde omval. Demokrati har en dyr förvaltning och därför är det olämpligt kontra diktatur som är fast och statiskt?

    ----Liberalism el mer specifikt nyliberlismen har spridit sig in bland bland både höger och VÄNSTER-skalan - mer eller mindre på både det ideologiska planet såväl som det praxis-.
    Liberalismen som sprider sig argumenterar ju för en mindre inflytelse och svag statsmakt, och vad skapar det för förutsättningar i en reprepensativ demokrati. Då ekonomin ska få ta allt mer fokus?

    ****Där har du några nya vinklar att attackera du kan ju börja med dom i den formen för att utveckla "vuxenvärlden" och dess ansvar

    Vilken personlig erfarenhet har du själv av diktatur?
    jag ser inget mer än påståenden och det verkar som du likställer diktaturer med varandra, vad för belägg har du för det?

    Vilket ansvar Bär du själv inför generationerna under dig saknar den kunskap som tycks finna given?
    vad gör du och vad tänker du göra annorlunda?
    vad har du belyst med demokratin och dess grunder i ditt egna utlägandet här på bloggen? av ren nyfikenhet då du reflekterar som en mogen man, jo jag är betydligt yngre än dig.

    SvaraRadera
  5. Min avsikt med inlägget är att lyfta fram en viktig fråga och utmana till eftertanke och ansvarstagande, utan att göra några anspråk på att ha alla svaren.

    Det har jag inte...

    Begreppet vuxenvärlden innefattar alla vuxna som den aktuella generationen omges av, inte bara skolans personal, som många av oss (artikelförfattaren har också en sådan tendens) så lätt lägger allt ansvar på.

    Min syn på demokratibegreppet kräver ett längre inlägg... Jag får återkomma.

    SvaraRadera
  6. Det är verkligen chockerade uppgifter och visst vilar ett stort ansvar på oss alla. Precis varenda en av oss.

    Hur diskuterar vi politik med våra ungdomar?
    Och med våra jämnåriga?

    Är plånboken viktigare än samhället som helhet?

    Vi måste kräva av politikerna att de vid varje reformförslag, kan presentera en bild av vad för slags samhälle deras förslag leder till. Både regering och opposition.

    Kort sagt, mera ideologi och mindre "frieri".
    Det verkar vara bråttom!!

    SvaraRadera
  7. Anonym, jag har inga som helst avsikter att inte publicera några kommentarer, varken från Dig eller någon annan.

    Då tappar kommentarsfältet sin poäng, tycker jag.

    Ibland dröjer dock modereringen, jag sitter inte vid datorn hela tiden (även om min fru nog har åsikter om det...).

    SvaraRadera
  8. P.S. "Anonym", din senaste kommentar, som jag läste efter att jag skickat min egen, hade många tänkvärda frågor. Jag berör dem själv i min tidigare kommentar. Bra med engagerade unga.
    Jag är generationen över Håkan, tror jag. Vad skall inte vi kunna åstadkomma tillsammans. :)

    Kan du tänka dig att byta signatur?
    Det är så jobbigt med alla "anonym" som man inte vet om det är samma, eller flera olika. Inte bara här utan i många olika sammanhang.
    Du verkar seriös och intressant.

    SvaraRadera
  9. Jag är relativt ung, närmare bestämt 24. Någon diktatur vill jag sannerligen inte ha, inte till något pris. Men jag tror att vi bör göra oss av med dagens fossiliserade partisystem, som i realiteten är ett tomt skal som står kvar därför att det stöttas på konstlad väg, genom mediamonopolism, journalistik, parti- och presstöd. Och förstås genom att inga andra än politiska partier har rätt att bedriva politik.

    Demokrati kan över huvud taget inte vara någonting vi överlåter till en kår av professionella yrkesutövare. Redan Aristoteles visste att demokrati är deltagande demokrati, när vanligt folk har och utövar makten. Valdemokrati å andra sidan är det samma som aristokrati.

    Det talas så otroligt mycket om demokrati, men ordet har blivit en kliché. I våra vardagliga liv, i förhållande till myndigheter och arbetsgivare så är vi närmast slavar som förväntas lyda och aldrig ifrågasätta.

    Jag upplever inte att jag är en medlem i min kommun på samma villkor som politiker och tjänstemän. Jag upplever att det finns en tydlig maktrelation, där jag är underordnad. Det är inte demokratiskt.

    Samma sak fast ännu värre på arbetsplatserna. Där är jag närmast helt maktlös. Kapitalisten sätter upp målen, chefen gör order och vi som jobbar lyder. Halva vår vakna tid lever vi alltså i en renodlad diktatur där andra har makten att befalla över våra kroppar, hur kan detta vara förenligt med ett demokratiskt samhälle?

    Vad är en demokrati som nästan helt saknar förankring i den vardag där människorna trots allt befinner sig?

    Kan demokrati verkligen vara lika med en symbolisk ritual som tar plats vart fjärde år? En sådan "demokrati" syftar snarare till att ge folklig legitimitet åt makthavarna. "All makt utgår från folket" lyder grundlagens första paragraf. Det är träffande. Makten går från folket ut, men vart går den hän? Inte tillbaka till folket i alla fall. "Demokratin" är då ett fiffigt sätt att suga ut makten från folket.


    Riktig demokrati måste innebära att vi, folket underifrån utövar makt som trycker undan den makt som utövas av eliterna ovan (stater, chefer, kapitalister osv).

    Demokrati handlar inte om formella procedurer, det handlar om makt i vardagen och över samhället.

    SvaraRadera
  10. Sara S.
    Visst har du makt! Du kan formulera dig väl!
    Skriv mail eller snigelpost till makthavare av olika slag!

    Det har jag själv gjort många gånger, med oftast gott resultat. Både till tjänstemän och politiker.
    Uttrycker man sig hyfsat och argumenterar väl, så brukar det "få fart på dom".

    De flesta svarar - snabbt - och är vi tillräckligt många som trycker på, så lyssnar de på oss.
    För mig handlar demokrati absolut inte om enbart val.

    Sen är inte våra vardagliga konstruktiva samtal oviktiga. Vi stöter och blöter våra argument.
    Tyvärr blir det väl gärna mest gnäll vid fikaborden - jag vet. Men det går att ändra.

    Alternativet är ju förfärligt.

    SvaraRadera
  11. Ungdomarna ser hur politiker beter sig och kör över väljare i flera frågor och kohandlar fram idiotiska beslut, klart att de inte tror på demokrati då.

    SvaraRadera
  12. Vår representativa demokrati har ju visat sig vara att de som ljuger bäst under valrörelsen får äran att genomföra något helt annat än de har sagt under de närmsta 4 åren.

    Framtidsutsikterna ser mörka ut för dagens unga. Jag hade nog varit 100% inne på teknokrati om jag växt upp idag för lite snabba och smarta beslut.

    Som det ser ut nu så föredrar jag nog demokrati men jag efterlyser absolut mer direktdemokrati. Folkomröstningar i viktiga frågor tror jag skulle få fler att uppskatta demokrati.

    SvaraRadera
  13. Inga L undrade över mitt nick som anonym kalla mig Simon

    " Min avsikt med inlägget är att lyfta fram en viktig fråga och utmana till eftertanke och ansvarstagande, utan att göra några anspråk på att ha alla svaren." -- ok

    "inte bara skolans personal, som många av oss (artikelförfattaren har också en sådan tendens) så lätt lägger allt ansvar på." -- är själv av samma uppfattning.

    det politiska spelet att kasta smuts på den så kallade kunskapslösa(flum lpo94skolan). vapnet för folkpartiet och dess allierade att upprätthålla sin post uppe på.

    Demokrati är given status quo måste upprätthållas på den liberaliserade demokrati som statsvetare traditionellt upprätthåller.
    jämställer svensk kultur/historia/demokrati och ghana kultur/historia/demokrati.
    - med denna låga ansats gör det nästintill omöjligt för mig att kommentera, däremot är mer intressant fenomen med skillnaden mellan generationerna.

    statsvetarens ansats med att frågeställa sin 16 åring dotter gör det än mer patetiskt. (inte pågrund av hennes ålder utan främst av simplificeringen av problematiken, och debattörens resonemang.)

    Nej nu gör jag en ny ansats. frågeställningen känns högst teoretisk, var demokrati ett egenvärde av sig själv?.. hur mycket pengar krävdes det för att ersätta sin röst för pengar?-framgick aldrig

    att ungdomar svarar ja på en fråga, där förverkligandet av sitt egocentriska jag framför sitt sociala jag och kommun, då är det ringa konstigt att barn gör som de fostras till att göra då det är endast ett självklart slutsteg i den kultur som existerar i Sverige.
    **åååhh vad menar jag nu??
    konsekvent pumpas vi in med bilder mobiler,tvn,filmer, över allt i våran miljö. där det anspelas på att handla varor i förverkligandet av sin egen identifiering utav sitt autonoma jag.

    Simon

    SvaraRadera
  14. Rob sa...

    Ungdomarna ser hur politiker beter sig och kör över väljare i flera frågor och kohandlar fram idiotiska beslut, klart att de inte tror på demokrati då.

    Enligt statsvetenskapen så finns det en studie där man granskade konsesus demokrati (svenskdemokrati/kultur)vs majoritetsdemokrati(england/usa). så har du någon information specifikt fall eller kunskap om ämnet var god nog och upplys mig. fram till dess så kan din kommentar betyda allt och ingenting.

    vad för poäng är det med folkomröstningar när det är representativ demokrati som råder? det är mer problematiskt än att säga folkomröstningar=direktdemokrati.

    Simon

    SvaraRadera
  15. Inte så konstigt att många ungdomar struntar in "demokratin"

    Sverige har representativ demokrati. Det är en mycket dålig form av demokrati eftersom en majoritet som inte påverkas kan bestämma över en minoritet som påverkas.

    Det finns en 4% spärr som är ett mycket starkt skydd för alla korkade politiker, extremt svårt för nya partier och komma in.

    För att ta ett exempel.
    Hur många sexsäljare har fått vara med och bestämma när sexköpslagen klubbats igenom? Gissar på 0 personer.
    Sexsäljare, en liten minoritet används som slagträ för andra grupper så de kan vinna fördelar.

    Det finns nog ingen ungdomsgeneration som är så bortglömd som dagens. Svårt och få jobb på grund av trög arbetsmarknad med mycket höga tröskeleffekter. Väldigt svårt och få bostad. Ett rättsystemt som prioriterar offerlösa brott

    SvaraRadera
  16. Jag är 22 år och jag som ung kan känna att jag är maktlös. Vi lever idag i ett samhälle där den äldre generationen bestämmer allt. Den lilla sken av demokrati får man kanske i skolan via elevråden, men inte ens där fick vi svängrum. Vi barn hade då ingenting att säga till om politikerna i kommunen gjorde nerskärningar i skolan osv. När vi då ges chansen att rösta i vårt första val erbjuder de allra flesta partier förslag som gynnar den äldre generationen som styr.

    Klart att unga är besviken på samhället. Arbetsmarknaden är tuff och den äldre generationen tror inte på unga som en tillgång till samhället, utan ett problem som ska sopas under mattan. Jag som ung är less på den arrogansen jag möter bland äldre, bara för att jag är 22 och inte 35, som man bör vara för att makthavare ska ta en seriöst.

    Jag tror uppriktigt sagt att ingen annan generation kommer att kunna hjälpa oss förrän vi gör det åt oss själva. Och det kan dröja ett tag.
    Jag tycker att demokrati är viktigt, men så länge den unga generationen inte känner att de kan påverka samhället till det bättre, den äldre generationen inte lyssnar på oss och vi som generation inte blir delaktiga i demokrati vi har rätt till, då finns det ingen samhällslektion i världen som kan fixa till det. Verklig demokrati blir det om man känner en delaktighet, att ens röst har ett värde och har förmågan att förändra.

    Det är det som vuxna ska lära sina barn och visa att barn och ungas åsikter visst spelar roll.

    SvaraRadera
  17. Många viktiga inblickar i varför World Values Survey-undersökningens utfall blev som det blev... utifrån hur många unga faktiskt upplever sina (o-)möjligheter att påverka.

    Vuxenvärldens ansvar inskränker sig uppenbarligen inte till att förmedla "kunskaper och insikter" kring de demokratiska värdenas förträfflighet, något signaturen Yue sammanfattar på ett bra sätt:

    "Verklig demokrati blir det om man känner en delaktighet, att ens röst har ett värde och har förmågan att förändra."

    "Det är det som vuxna ska lära sina barn och visa att barn och ungas åsikter visst spelar roll."

    Jag tar åt mig. Som förälder och som samhällsmedborgare.

    SvaraRadera
  18. Jätteintressant diskussion med alla ungdomarna. Men jag måste nog säga att många av er är lite historielösa. Inte har vi, de tidigare generationerna, FÅTT någon makt. Den fick vi kämpa oss till. Med demokratiska medel förstås. Argument, argument, argument. Och många tillsammans. Jag var nog i Yue:s ålder när jag började engagera mig politiskt.

    Det var långt ifrån alltid som man kände att man blev lyssnad till, i olika sammanhang. Demokrati är ett långsamt arbetssätt. Varje generation måste återerövra makten.

    På den tiden (för 50 år sedan) hade vi det verkligen inte ekonomiskt väl förspänt. Inte kunde man som ung räkna med att få någon egen bostad inte. Nej, man fick flytta dit där jobben fanns och det blev till att hyra rum hos olika tanter, som behövde dryga ut pensionen.

    När man sen fick barn, blev det minsta möjliga lägenhet. Inga egna rum till varje barn. Gifta kvinnor förväntades i stor utsträckning stanna hemma, och inte konkurrera med männen om jobben.

    Pengar = MAKT. Världen runt.
    Ständig kamp om fördelningen. Mellan män och kvinnor. Mellan olika yrken och samhällsklasser. Mellan olika länder.

    Kämpa på ungdomar!!! För framtiden.

    SvaraRadera