fredag 10 juni 2011

Fler glimtar från händelsernas centrum

Händelsernas centrum är - för tillfället - Sweden Rock Festival.

Jag är kluven till Joan Jetts musik.

Som ett stort The Runaways-fan men med föga intresse för Joan Jett and the Blackhearts i mitt tycke alltför trallvänliga typ av rock är det med skeptisk förväntan jag närmar mig aktuell scen för dagens spelning med nämnda grupp.

Jag blev dock positivt överraskad, då de förutom sin egen (skräp-)repertoar även spelade ett knippe The Runaways-låtar, och dessutom med lite mer tyngd än vad originalen bjuder.

Skitbra, helt enkelt.

Det är med rockfestivaler som med julbord, man orkar inte ens smaka av allt.

Av Seattle-bandet Queensryche tog jag bara en tugga, det var inte så pjåkigt. Tungt, gediget och med makalös sång av Geoff Tate. Som vanligt.

Accept i studioform har sällan fångat mig. Däremot live, jag har sett dem flera gånger tidigare.

Jag blev inte besviken den här gången heller. Hederlig heavy metal levererad med stor entusiasm och glädje. Gitarrist Wolf Hoffman hade ett stort flin på läpparna mest hela tiden.

(Han har dessutom på senare år anlagt en frisyr som jag skaffade mig redan på 90-talet...)

Även Saxon, liksom Accept alltid lika pålitlig liveakt, gav valuta för pengarna. Varken mer eller mindre.

Mina största förväntningar i år låg dock på Judas Priest, då de inför denna turné utlovat låtar från hela sin karriär. Alltså inte bara de förväntade och förutsägbara 80-talslåtarna, utan även låtar från de (kommersiellt sett) hopplöst underskattade 70-talsplattorna.

Låtmässigt infriades mina förväntningar, och bandet skötte sig bra. Men Rob Halford sjöng under all kritik. Vilket förvisso var väntat, han har inte nått upp till fornstora dagar - och toner - på flera år.

Det är nog som sig bör att detta blir bandets avskedsturné. Det är hög tid, åtminstone för Halford.

Och apropå avsked... detta blir det sista jag rapporterar från pågående festival. Av skäl som stavas teknik och logistik.

På återseende...

EXP EXP EXP EXP EXP EXP EXP EXP EXP EXP EXP EXP EXP EXP EXP EXP EXP EXP DN DN DN DN SvD SvD SvD SvD SvD SvD SKD NSK

************

Läs mer:

Nu är det dax... för Sweden Rock Festival

Glimtar från händelsernas centrum

1 kommentar:

  1. Glömde du strömsladden?

    Frisyr!!!

    Tobbe

    SvaraRadera