söndag 1 maj 2011

Väsentlig skillnad

Jag har tidigare nämnt om baksidan av alltför korthuggna nyhetsnotiser, då viktig eller avgörande information faller bort/utesluts.

Ofta räcker det med bara ytterligare några ord för att nyheten skall bli mer begriplig, alternativt sanningsenlig.

Aktuellt exempel är nyheten om att Kina, världens största tillverkare och konsument av tobak, nu inför förbud mot rökning... punkt.

"Rökning dödar över en miljon varje år i ett land där en del cigarettmärken kan köpas för mindre än tre kronor per paket och där en vanlig hälsning mellan kinesiska män är att bjuda på en cigarett."

Anmärkningvärt med en så drastisk åtgärd som förbud. Efter några googlingar kan jag dock konstatera att förbudet gäller på allmän plats, inte totalt.

Varför skriver man inte det i nyhetsnotisen?

AB DN SKD HD D

************

Fem minuter efter att jag lagt ut mitt blogginlägg lades denna text till i nyhetsnotisen (SvD):

"Rökförbudet i Kina gäller i restauranger, barer och andra allmänna lokaler. Men det är fortfarande tillåtet att röka på arbetsplatser."

Vill gärna tro att det var mitt inlägg som åstadkom det...:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar