söndag 1 maj 2011

Det var en vacker bild

Sköna maj, välkommen! Och med den alla 1:a maj-tal.

Håkan Juholt höll sitt första 1 maj-tal som partiledare för Socialdemokraterna. Premiären ägde rum i Falun.

Juholt talade bl a att om att "socialdemokratin vill verka för ett innanförskap."

"Han gav även en känga till regeringen i slutet av talet då han jämförde solidaritet med pingvinernas sätt att leva. Att pingvinerna värmer varandra när det är kallt."

"Är det inte märkligt att pingvinerna har ordnat samhället bättre än Fredrik Reinfeldt?"

Utan att fördjupa mig i det partipolitiska käbblet - därtill är jag för dåligt insatt - vill jag ändå tillstå att bilden av pingvinsamhället tilltalar jag mig starkt.

Möjligen bär jag inte på samma övertygelse som Juholt om vilket parti som lämpligast tar oss dit.

Men det var en vacker bild.

SVT SVT AB EXP EXP EXP EXP DN DN DN DN DN DN SvD SvD SvD SvD SvD SKD GP GP HD NSK D D D

************

Någon Juholteffekt går ännu inte att skönja, men gapet mellan blocken minskar så smått. Och gapet inom blocken ökar.

DN SvD SKD GP HD D

2 kommentarer:

  1. Känns ju inte specieelt upplyftande med Pingviner, vad gör dom förrutom att värma varann, inte mycket vad jag kan se.

    SvaraRadera
  2. Håkan Juholt bör ha många pluspoäng för dagens tal. Han har en sällsam gåva att förklara varför han tycker som han gör - och han gör det på ett bra och enkelt sätt med viss humor. Det finns något i klassisk socialdemokrati som påminner om livets mening. (Det kan naturligtvis också kallas medmänsklighet och behöver egentligen inte ha med partipolitik att göra.)

    SvaraRadera