tisdag 26 april 2011

Jag känner mig genast motiverad


IQ-tester tas som regel på allvar (annars skulle man inte använda dem) och anses ge en god bild av testpersonens allmänna intelligens.

Nya rön från forskning på University of Pennsylvania, USA, antyder dock att ett IQ-test snarare mäter graden av motivation hos en person än dennes intelligens.

"Hårt arbete, hård fokusering på uppgiften, samt förmågan att inte ge upp utan en extra ansträngning, är det som ger höga IQ-poäng."

Jag känner mig genast motiverad att göra ett test.


En anställd försåg honom med 130 tabletter, men först efter att rånaren tvingats uppge personnummer för att den anställda skulle komma in i systemet...

Rånaren döms nu i Hudiksvalls tingsrätt till fängelse i ett år och nio månader.

I rätten var han ångerfull och bad kvinnan på apoteket om ursäkt.

Det var klokt gjort.

AB SvD SKD AH HD GP D

************

Läs mer om Håkans Blogg här och här.

1 kommentar:

  1. Nu skrattade jag så där hjärtligt igen! Åt en text som du skrivit. Jag hade missat nyheten och så som du presenterar den, är den helt underbar. Tänk vilken sinnesnärvaro hos apotekspersonalen. Krävs nog hög IQ.

    Jag har faktiskt varit i en liknande situation och tänkte inte alls lika rationellt. Han som hotade mig och min kollega, var också ångerfull. Domaren frågade om jag kände mig rädd och jag beskrev att jag kände mig jätterädd. "Lilla du" sa busen, med värme i rösten, när vi möttes i rätten.

    SvaraRadera