måndag 25 april 2011

Är det värt det?

En "mänsklig kanonkula" skadades så illa vid en stuntshow i Detling, Storbritannien, att han dog av skadorna. Säkerhetsnätet fungerade inte.

Tragiskt. Och onödigt. Måste man utsätta sig för fara på den här nivån för att vi ska bli roade?

Numret ingick i Scott May's Daredevil Stunt Show, som turnerar varje sommar. Efter olyckan ställdes alla planerade shower in.

Jag drar mig till minnes ett dödsfall på Cirkus Maximum häromåret, en akrobat som landade så illa efter en misslyckad volt att han bröt nacken. Han överlevde inte.

Detta hände bara 4-5 dagar efter att jag själv och mina barn besökt Cirkus Maximum, på en annan ort. 

Faktum är att Maximum inte ställde in en enda show därefter utan slutförde turnén som planerat. Till och med akrobattruppen fortsatte med sitt nummer, decimerad med en man.

(Jag har besökt Maximum åtskilliga gånger, och ofta ifrågasatt de risktaganden en del av artisterna gör. Jag uppskattar det inte.)

The show must go on... men är det värt det?

AB EXP DN SvD SKD HD GP D

************

Läs mer om Håkans Blogg här och här.

3 kommentarer:

  1. "Jag har besökt Maximum åtskilliga gånger, och ofta ifrågasatt de risktaganden en del av artisterna gör. Jag uppskattar det inte."

    - Varför besöka då? Herr Dubbelmoral.

    SvaraRadera
  2. Nej, jag tycker inte att det är värt det!!!

    SvaraRadera
  3. Anonym, en cirkusföreställning är som regel två timmar lång.

    Det finns mycket jag uppskattar under dessa timmar, som bjuder på ett brett spektrum av artisteri.

    Men jag anser inte att man ska riskera livet för att underhålla - varken mig eller andra.

    SvaraRadera