söndag 20 februari 2011

Pengar är inte allt...

  • Det påstås ofta i olika undersökningar och sammanhang att pengar inte gör oss lyckligare, har vi tillräckligt för våra basbehov är det annat som avgör hur lyckliga vi är; relationer, hobbies osv.

Vi – dvs de flesta av oss - som inte tjänar storkovan och inte vunnit nå’n miljonvinst ser gärna att det här stämmer, eller hur?

I helgen vann någon i Helsingborg 123,9 miljoner på Lotto – den tredje största vinsten genom tiderna - efter att ha satsat 46 kronor, enligt SVT.se som också skriver att de allra flesta som kammar hem storvinsten fortsätter att leva som förut.

”Anna Hedenus, forskare i sociologi vid Göteborgs universitet har studerat 400 storvinnare och hennes slutsats är (...) att ganska lite förändras.”

Intressant, tycker jag – och samtidigt hoppfullt…

DN, SvDNSKHD, GT

  • Men det är väl bäst att gardera sig:

"I närmare 40 kommuner får kommunstyrelsens ordförande sitt arvode höjt med 10 procent eller mer under 2011. En betydligt större ökning än vad många av landets kommunanställda får." (SVT.se)

"Sveriges kommuner varslade 2.000 av sina anställda under förra året. Men det verkar inte ha avskräckt när det varit dags för löneförhandlingar för kommunernas högsta politiker.

Modigt...

  • Vi lever i olika världar...

Jennifer Aniston (Vänner):  "Jag låg sömnlös och hade en sån där stund där jag tänkte att jag måste skära ner. Jag behöver förenkla. Jag måste göra mig av med överflödet. Och då kom tanken – jag måste sälja huset" berättar hon i veckotidningen People. (AB)

Lyxvillan i Beverly Hills är numera ute till försäljning för 273 miljoner kronor...

************

Jag skriver om debattetikNewsmill. Återkommande läsare av Håkans Blogg känner igen tongångarna…

1 kommentar:

  1. Tja 123,9 mille på banken hade ju känts lugnande.

    Tobbe

    SvaraRadera