måndag 21 februari 2011

Det sista som överger en är hoppet

Nästa måndag är det exakt 25 år sedan dåvarande statsminister Olof Palme mördades, och fortfarande är ingen förövare fälld för dådet.

”Men utredarna har fortfarande hopp om att finna mördaren, sa de på en välbevakad pressträff i dag.” (SVT.se)

Enligt förundersökningsledaren Kerstin Skarp kan förundersökningen - sedan preskriptionstiden togs bort - i princip fortsätta hur länge som helst.

”När det finns absolut ingenting att jobba med och vi har nått vägs ände, då ska den läggas ner. Men där är vi inte än.”

Utredarna har med andra ord fortfarande inte gett upp hoppet.

Jag vet inte riktigt vad jag ska tro eller tycka om utsikterna för en lösning på mordgåtan, och om man oförtrutet bör fortsätta jobba med den eller ej.

Å ena sidan tror jag att det är viktigt att den blir löst, för allas skull. Å andra sidan har förundersökningen redan för fem år sedan beräknats till en kostnad på en halv miljard kronor (!).

Jag är glad över att beslutet inte ligger i mina händer.

ABDN, DN, DN, SvD, SvDSvD, SvD, SvD, SKD, HD, GP, SVT, SVT

************

Jag skriver om debattetikNewsmill. Återkommande läsare av Håkans Blogg känner igen tongångarna…

1 kommentar:

  1. http://www.proletaren.se/inrikes/hittar-vi-palmes-mordare-i-stockholms-forsvarsskytteforening

    SvaraRadera