fredag 4 februari 2011

Låter lovande, tycker jag…

Nyss fyllda 47 år och med en överhoppad (!) 40-årskris bakom mig läser jag på Dagen.se att ”efter 46 blir vi bara lyckligare - oavsett var vi bor i världen.”

”…faktum är att en rad nya studier visar på livets u-kurva i förhållande till lycka och välmående. En uppmuntran för oss alla är att livets andra del blir bättre än den första.”

David Blanchflower vid Dartmouth College ”har undersökt lycka och välbefinnande i 72 olika länder. Resultatet visar att oavsett var vi bor, Zimbabwe eller Sverige, upplever vi oss minst lyckliga i mitten av livet. I genomsnitt är 46-åringarna mest olyckliga. Sedan blir det bara bättre och bättre.”

Anledningen är att ”lyckan ligger i livets mognad. Äldre människor bråkar mindre, och löser konflikter på ett bättre sätt.”

Dessutom har en äldre (fast det vill jag ju inte kalla mig…) person ”större insikt om sin egen dödlighet. Det hjälper henne att leva i nuet, och välja bort distraherade stressmoment.”

Låter lovande, tycker jag…

************

Människan minst lycklig vid 46

1 kommentar:

  1. Ja det är verkligen goda nyheter! Hoppas att man själv också kommer att uppleva det så!

    SvaraRadera