onsdag 2 februari 2011

Så sant som det är sagt...

Jag har tidigare skrivit att man bör skrota begreppet politisk korrekthet då begreppet ofta används ”för att misstänkliggöra sin meningsmotståndares avsikter och åsikter; att beskylla denne för att vara politiskt korrekt är att antyda att han/hon inte kan tänka själv eller våga ta egen ställning. Med andra ord: en feg retorik som ofta tas till när de egna argumenten tryter.”

Sven Elander, Grön debattör, är inne på samma linje på SVT Debatt:

”När man blir anklagad för att vara PK brukar det vara ett säkert tecken på att det saknas goda argument. Trots det blir det allt vanligare att även ”seriösa” debattörer argumenterar på det här sättet. Snart anses alla som kämpar för mänskliga rättigheter, mot sexism eller rasism vara en del av PK-maffian."

Är det inte bedrövligt, egentligen?

(Jag minns hur besviken jag blev på retorikexpert Elaine Bergkvist - som jag annars gillar -  härom månaden, när hon på ett lågt sätt svängde sig med begreppet PK på SVT Debatt.)

”Kan vi inte säga som det är. Det finns inget PK-etablissemang. Bara en massa debattörer som saknar vettiga argument och som behöver ett slagträ i debatten.”

Så sant som det är sagt...

************

Jantelagen används ibland på samma sätt...

1 kommentar:

  1. Jag tror, att det är sant både/och. Någon slags PK-maffia finns. Det är jag tämligen säker på. Ändå tror jag, att denna insikt inte ska få oss att beskylla folk till höger och vänster i debatter för att inte vara ärliga. Många är så klart ärliga också i sitt försvar för många av vårt samhälles bärande åsikter. Men det finns exempel där bruket av dold mikrofon har avslöjat stora diskrepanser mellan vad man säger som politiker – och vad man egentligen tycker. Några s.k. ”nya moderater” blev tagna med byxorna nere i valrörelsen 2010 av representanter från – tror jag – Ung Vänster. Resultatet kan beskådas på Youtube. I Valet 2002 gjorde ”Uppdrag granskning” sitt berömda valstuge-reportage. Jag minns också – som ett talande exempel av flera från mitt eget möte med politiker - ett samtal med en partisekreterare i slutet av 1980-talet, som besvarade en fråga om varför man inte drev en viss fråga med orden: - Då vore vi politiskt döda! Jag är rädd för, att de som talar om begreppet ”politisk korrekthet” åtminstone har rätt såtillvida att den verklighet de talar om utgör en faktor att räkna med.

    SvaraRadera