onsdag 29 december 2010

Lättare sagt än gjort

Jag ser rubriken på en debattartikel på Aftonbladet.se - Året då medierna dumpade etiken – och hinner tänka: Undrar vilket år som åsyftas? Självfallet insåg jag att det var 2010, men det kunde egentligen varit vilket år som helst av de senaste 10-20 åren, 2010 har bara inneburit ännu ett steg i fel riktning.

Artikelskribenten Rolf van den Brink, som driver medieföretaget Dagens Opinion, anser att orsaken till utvecklingen är att internet brutit upp mediernas informationsmonopol, vilket gör medierna allt desperatare i sin kamp om läsarna/tittarna.

Jag anser att det framför allt är hos oss, mediepubliken, en förändring behöver komma till stånd. Vi behöver börja ställa högre etiska krav helt enkelt, och bojkotta all dålig och oetisk media. Eller hur?

Jag vet, det är lättare sagt än gjort...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar