fredag 30 juli 2010

Bara så Ni vet…

Under flera års tid beskrev jag mig själv som troende agnostiker. Numera är jag dock tveksam till den beskrivningen, då jag inser att den lätt kan misstolkas.

Agnosticism är ett inte helt enkelt begrepp. Nationalencyklopedin beskriver agnosticism som "åsikten att vi inte vet om Gud finns eller inte". Det är också denna definition Det agnostiska manifestet (se tidigare inlägg här) bygger på.

Men Nationalencyklopedin fortsätter: ”Mer allmänt innebär agnosticism skepsis inför möjligheten att få svar på "de eviga frågorna".” Här börjar jag känna mig skeptisk…

Nationalencyklopedins Ordbok (NEO) går ytterligare ett steg och definierar agnosticism som en "filosofisk riktning som förnekar att kunskap om tillvarons yttersta grunder är möjlig". Här är jag inte med längre; jag tror på en möjlighet till kunskap om Gud och livets mening. Däremot kan jag inte säga att jag vet… jag har mina aningar.

Alltså; enligt den lite snävare definitionen av agnosticism är jag inte agnostiker, det räcker gott med troende.

Bara så Ni vet…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar