söndag 18 juli 2010

Det agnostiska manifestet

Stefan Einhorn, överläkare, författare och föreläsare inom etik och ledarskap står bakom Det agnostiska manifestet som publicerades på DN Debatt för ett tag sedan.

Han noterar en ”tilltagande polarisering mellan de som är trosvissa i avseende på existensen av en metafysisk verklighet och de som med bestämdhet tar avstånd från tanken att det finns en verklighet bortom det rationella förnuftet” och ser behovet av att ”tillskapa ett skyddat område för alla de som säger att: ’Jag vet verkligen inte’ ”.

Till dem hör jag!

Vidare: ”Syftet med detta manifest är istället att skapa en grund för dialog i full insikt om att vi inte alltid kommer att uppnå enighet.”

”Det är viktigt att gemensamt försöka skapa ett agnostiskt (agnostisk i betydelsen att man förhåller sig öppen till de metafysiska frågorna) manifest för dem som inte anser att det vare sig är bevisat eller motbevisat att det finns en Gud och en verklighet bortom den vi kan erfara med våra sinnen och vårt medvetande.”

Jag stödjer till fullo detta manifest, som överensstämmer väl med min gudstro och med min syn på hur samtal kring livsfrågor bör bedrivas.

Det agnostiska manifestet hittar Du här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar