söndag 11 oktober 2015

Ulf Ekman ger ut bok om cykeltur

Livets Ords grundare och f d pastor Ulf Ekman och hans fru Birgitta kommer inom kort ut med en bok som handlar om deras gemensamma resa från just Livets ord och till katolicismen. (Dagen.se)

Med anledning av det har jag dammat av och återpublicerar här en bloggpost som jag skrev våren 2014, strax efter att Ulf Ekmans planer på att konvertera hade offentliggjorts. Rubriken är "Ulf Ekman har bytt cykel":

Återkommande läsare av Håkans Blogg känner till att jag gång på gång ifrågasätter - och fascineras av - kristendomens sannings- och exklusivitetsanspråk.

Att vuxna tänkande människor på fullt allvar kan få för sig att "just jag" har koll på Sanningen med stort S, att "just jag" haft den extrema turen att växa upp i "rätt" sammanhang, i "rätt" tid, träffat "rätt" människor, vilket lett till att just jag fått tillgång till "rätt" uppenbarelse och utifrån det därför omfattar "rätt" trosuppfattningar... osv osv.

Kristendomen är - som bekant - dessutom uppdelad i hur många fraktioner som helst, var och en hävdandes just sin egen förträfflighet och position närmast Sanningen.

Och går vi utanför kristendomen hittar vi - självfallet - ännu mer av denna "mångfald" av Sannings-positioner.

Borde inte allt detta säga oss någonting om hur påtagligt ute och cyklar vi är? För att uttrycka det diplomatiskt.

En av de ivrigaste "Sannings"-sägarna i Sverige de senaste decennierna, Ulf Ekman, har nu (ok, efter år av prövande och funderande) bytt ut stora delar av sin "Sannings"-arsenal och ämnar därför konvertera till katolicismen.


"Kritikerna säger att du går från ytterlighet till ytterlighet."

"Kanske kan det se ut så på ytan. Men jag ser inte Katolska kyrkan som ytterlighet utan som alla kyrkors moder. Jag ser det som en vandring mot centrum istället."

Ulf Ekman har bytt cykel. Till en "bättre" och mer välpumpad och välriktad.

Och jag får vatten på min kvarn.

************

Tidigare på Håkans Blogg: Ulf Ekman har bytt cykel Nu blir det åka av!

************

Håkan på YouTube, poeter.se och... Facebook. Välkommen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar