lördag 11 januari 2014

Kontraproduktivt är bara förnamnet

Hur gör man smartast för att få minderåriga att kolla in pop- och  rockvideos som anses omoraliska och olämpliga?


Den franska tillsynsmyndigheten Conseil Superieur de l'Audiovisuel har kommit på ett knepnämligen att förbjuda tv-kanaler i Frankrike från att visa sådana musikvideos - nu senast Miley Cyrus'  ”Wrecking ball”och Britney Spears' ”Work bitch” - före klockan tio på kvällen.


Snacka om att rikta allt strålkastarljus på just dessa videos, som lätt går att hitta på nätet.


Dygnet runt.


***********


Besök gärna min sida på poeter.se!

2 kommentarer:

  1. Du länkade just till dessa klipp och ökade spridningen.

    SvaraRadera
  2. Anonym, tack för Din kommentar.

    ”Du länkade just till dessa klipp och ökade spridningen.”

    Skall man uttrycka en åsikt eller en tanke är det rimligt att hänvisa till den nyhet/händelse som triggar igång den.

    Om man t ex vill kritisera ett specifikt politiskt partis åsikter är det lämpligt att länka till partiets hemsida, där åsikterna uttrycks. Även om man då samtidigt hjälper till att sprida/exponera dessa åsikter.

    Min poäng med detta blogginlägg är dock först och främst att uttrycka en viss tveksamhet till censur/förbud av sådant man ogillar, och – i det här fallet – det osmarta i att censurera/förbjuda på ett sätt som sannolikt inte får avsedd effekt, utan motsatt.

    Jag lägger alltså inte i blogginlägget in några moraliska aspekter på denna typ av musikvideos i sig, och bekymrar mig föga över att jag kanske bidrar till ökad spridning av dessa. Spridningen kan jag knappast påverka ändå.

    Självklart har jag åsikter kring huruvida man BÖR producera och sprida dessa musikvideos eller ej, men det är ett helt annat blogginlägg.

    SvaraRadera