måndag 30 december 2013

Måste googla på det

DN.se listar idag tio av de frågor som ökar mest bland googlande svenskar, och söker samtidigt med hjälp av ett antal experter svar på dessa frågor.

Exempel på frågor är: Hur sopsorterar man?, Varför avgick påven?, Varför behövs feminism?, Varför läxor?, Varför smittar gäspar? osv...

Sista frågan i min uppräkning är extra intressant. För mig. Just nu. Mathias Osvath, kognitiv zoolog på Lunds universitet, svarar med att det "överhuvudtaget finns många beteenden som smittar mellan människor och även mellan arter".

"Beteendesynkronisering börjar redan hos små barn, omedvetet. Det är rent av så om man inte härmar någon annan så känner sig den andra väldigt obehaglig till mods. Man tror att gäspande sätter igång en gammal, social motor i oss som ligger till grund för empati."

Jag har hört den här förklaringen förr, den är sannolikt korrekt, men säger kanske inte hela sanningen.

Själv började jag gäspa upprepade gånger efter att bara ha läst frågan. För mig räckte det alltså med att läsa ordet "gäspar" (heter det inte "gäspningar"?) för att trigga igång gäspreflexen.

Varför? Kan det vara av empati för DN.se? Måste googla på det.

***********

Besök gärna min sida på poeter.se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar