lördag 7 december 2013

Mot bättre vetande

Jag håller på att läsa Mia Törnbloms ”Du leder” med stor behållning, och fastnar i ett stycke där hon skriver: ”Mitt arbete går ofta ut på att hjälpa människor att bli av med de rädslor som de inte har nytta av…”

Denna enda mening triggar igång en tankeprocess hos mig.

Tänk vad många rädslor vi går omkring och bär på dagligen. Skulle tippa på att 90% av dessa tillhör kategorin Mia T syftar på ovan. Rädslor som vi inte har nytta av, med andra ord.

Jag tänker på när man tar krafttag med att t ex städa ut skräp ur garaget eller vinden (sådant de flesta av oss nog gör mer sällan än vi borde…), och finner sig själv spara saker för att de ”kan vara bra att ha”, trots att man innerst inne vet att man aldrig kommer att ha nytta av dem igen.

Är det inte så att vi ofta gör på samma sätt med vårt inre ”garage”?

***********

Besök gärna min sida på poeter.se!

1 kommentar: