tisdag 24 januari 2012

Hellre ett fritt än ett felfritt samhälle

En tränare i innebandyklubben FBC Engelholm använde sexistiskt material i samband med taktikgenomgångar med P14-laget.

"I materialet liknades olika spelsystem med kvinnor med olika egenskaper. 'Petra är den galna bruden som man nästan är rädd för. Hon rivs, bits och gillar att dominera' löd en av formuleringarna, 'Sofia är snygg, sexig och lite mer framåt än Jennifer. När vi spelar Sofia ska vi utmana motståndarna och lura dom dit vi vill', löd en annan."

Visst kan man bli upprörd över detta, jag har stor förståelse för det. En tränare ska vara ett föredöme och stå för och förmedla en sund kvinnosyn.

Jag har också förståelse för att man tills vidare avstängt tränaren från sitt uppdrag.

Men när jag läser att tränaren nu polisanmälts, misstänkt för "brott mot allmän ordning", nästan skäms jag å anmälarens vägnar.

Välkommen till världens mest sekulariserade land...

Jag har tidigare hävdat, och hävdar fortfarande, att jag vill inte ha ett samhälle som förbjuder allt som är korkat... eller sexistiskt. Så länge det inte handlar om rent påhopp på person.

Hellre ett fritt än ett felfritt samhälle. Tycker jag.

AB SvD SKD HD GP BT 

De kanske rent av har rätt Ett tillåtande samhälle

3 kommentarer:

  1. Fel att anmäla, säger mer om anmälaren tycker nog många!

    SvaraRadera
  2. Men det hanlar väl inte om inhållet i texterna, utom att det förmedlades till barn? Tycker du att konsteleverna som läste porr för sexåringar inte heller skulle polisanmälas??

    SvaraRadera
  3. Det handlar om båda delarna; hade inte innehållet i texterna uppfattats som stötande hade ingen reagerat på att de förmedlades till barn.

    Som sagt, jag förstår upprördheten och klubbens agerande, men anser inte att "brottets" grad av allvar motiverar en polisanmälan.

    Polisen bör lägga sitt krut på viktigare saker, helt enkelt.

    Vad gäller konsteleverna som läste porr för sexåringar har jag i stort sett samma hållning, även om jag tycker att det var ett dummare tilltag; texterna var grövre och barnen yngre och mer "oskyddade".

    I både fallen tycker jag att det snarare är idrottsklubbens/skolledningens/föräldraföreningens etc, sak att reagera och AGERA, än polisens.

    SvaraRadera