söndag 18 december 2011

Åtminstone hos mig

Allt fler konsumenter och företagare anmäler försäljare som sluter avtal per telefon till Konsumentverket. Man känner sig lurad in i avtal av olika slag, det är vanligt att "kunden inte förstår att samtalet med försäljaren anses vara ett bindande avtal".

Jag har tack och lov aldrig (vad jag kan minnas...) trillat dit, men jag har genom åren - både privat och på jobbet - fått erfara och lyckats lära mig telefonförsäljar-"upplägget". Ofta följer försäljaren "mall A, B eller C" - det finns ett antal varianter.

Häromveckan ringde en dam som presenterade sig som representant för ett företag som säljer elektriska tandborstar. Hennes ärende - påstod hon - var att genomföra en mini-enkät bestående av fyra frågor, typ "Hur ofta borstar Du tänderna?", "Vad använder Du för tandborste?" osv.

Jag svarade artigt på frågorna och lovades därefter - som tack för besväret - två eltandborstar (en till mig och en till min fru) + två extra borstar - de man "byter ut". Rubbet portofritt.

(En vanlig variant är annars att själva varan är "gratis", men att porto tillkommer...)

Därefter kom hon fram till sitt verkliga (!) ärende (det sa hon inte...) "när hon ändå hade mig på tråden" (det sa hon...): Hon ville sälja på mig en prenumeration på de utbytbara borstarna - två borstar varannan månad. "Det är så viktigt med munhygienen, man bör byta ofta, eller hur?"

Då sa jag nej tack... vilket (såklart...) inte riktigt accepterades.

"Varför då, bryr Du Dig inte om Din munhygien?"

"Jo", svarade jag, "men jag fixar de där extraborstarna på annat sätt". Detta behövde jag säga tre gånger innan budskapet gick fram...

"Men jag ser fram emot de två gratis eltandborstarna som tack för enkätsvaren..."

Då svarade hon med ett korthugget "Hej då!" och la på.

Detta är ett exempel på hur ett samtal enligt "mall A" kan låta. Jag har varit med om det upprepade gånger.

Det har kunnat handla om vilka varor som helst, men grundprincipen är densamma: enkät - utlovad gåva (påstått helt "oberoende" av resten av samtalet...) - försök till försäljning.

Jag har sagt nej varenda gång. Tror Du att jag - ens någon enstaka gång - har fått den utlovade gåvan?

Min förhoppning är att allt fler och fler genomskådar dessa utstuderade telefonförsäljarmetoder, så att de till slut blir "omöjliga" och dör ut. Till förmån för ärligare och rakare samtal.

Och därmed - sannolikt - större framgång för försäljarna. Åtminstone hos mig.

2 kommentarer:

  1. De där telefonförsäljarna är ett gissel. Jag har tidigare bett dem om materialet via mejl, men då är det naturligtvis utformat så att man accepterar deras "erbjudande" redan om man behöver mejla tillbaka för att man undrar över någon formulering.
    Numera säger jag genast "nej tack" oavsett vad det kan handla om. Ordet "ja" säger jag öht inte.

    SvaraRadera
  2. Bra inlägg som sakligt visar på de rent kriminella metoder som dessa brottslingar använder sig av. De lovar saker som de inte står för, vilket naturligtvis är bedrägeri.

    Den dagen vi börjar spåra dessa samtal och snabbt kan lagföra dem som för sådana samtal för att tvinga dem att stå för sina löften eller få dryga böter - ja, då tror jag de i fortsättningen väljer att avstå sina oetiska metoder.

    SvaraRadera