lördag 3 september 2011

I annat fall

Ibland kritiseras massmedia för att de anger en brottsmisstänkt persons nationalitet, istället för att bara skriva t ex "man i 30-årsåldern" eller liknande, då man anser att nationaliteten är ointressant och ovidkommande i sammanhanget.

Borde inte ens politiska hemvist vara lika ointressant då, tänker jag - när jag läser att en SD-politiker i Göteborg åtalas för våld mot en busschaufför som frågade politikern om han hade stämplat sitt kort?

Behöver jag nämna att busschauffören har "invandrarbakgrund"?

I annat fall hade det förmodligen inte blivit någon nyhet för media att rapportera om.

SVT AB DN SvD SvD SvD SvD HD HD GP GP BT BT D D

5 kommentarer:

  1. I medias värld finns invandrare bara när de är offer eller har gjort något bra. Det omvända gäller för sverigedemokrater.

    SvaraRadera
  2. zZzZ… Har ni SD-fanboys möten om hur ni gemensamt ska vinkla olika nyheter? Nu kör den här bloggen och flera andra på att peka på att det stod ”invandrarbakgrund”, antagligen för att försöka flytta fokus från SD-politikern som kan ha misshandlat en person. Det är så fånigt av er att alltid greppa efter halmstrån.

    SvaraRadera
  3. Hasse:

    I SD:s värld finns "svenskar" bara när de är offer eller har gjort något bra. Det omvända gäller för "invandrare".

    SvaraRadera
  4. En politiker är en offentlig person och därför alltid intressantare att skriva om per definition. Jag tycker det är märkligt att du inte kräver att media går ut med identiteten på personen. Det kräver ju sd:are alltid annars.... INgen risk att någon av de hatiska sd-bloggarna går ut med namn, foto och adress här inte.

    SvaraRadera
  5. "Det kräver ju sd:are alltid annars...."

    Jerker, Du verkar ana hemliga budskap mellan raderna... budskap som inte finns.

    Läs med fördel min kommentar ovan.

    Jag tycker att det kan finnas anledning ibland att diskutera när det är relevant att ange nationalitet, partitillhörighet, skonummer osv - och när det inte är det.

    Jag sitter inte inne med några färdiga svar, men finner frågan intressant.

    Håller med Dig om att partitillhörighet oftare är intressant/relevant än nationalitet.

    Men inte alltid. Var går gränserna?

    SvaraRadera