lördag 10 september 2011

Försvaret för dessa friheter står på egna ben

Jag har tidigare uttryckt min bedrövelse över att man inte alltid - i ett fritt och demokratiskt samhälle - kan ha ett vanligt simpelt politiskt torgmöte utan att det ska spåra ur.

Detta med anledning av ett SDU-torgmöte i centrala Norrköping härom veckan, då en SDU-medlem blev misshandlad. Bland annat.

Sverigedemokratisk ungdoms demonstration i Jönköping ikväll, i samband med förbundets kongress, blev också stökig. Polisen hade fullt upp med att försöka undvika konfrontation mellan SDU-arna och motdemonstranter.

Fem motdemonstranter omhändertogs, och 25-30 motdemonstranter avvisades.

Fortfarande bedrövligt. De som menar att SDU har brister i sin människo- och demokratisyn borde föregå med gott exempel, inte tvärtom. Kontraproduktivt i högsta grad.

Observera att jag är inte SD-anhängare, något jag då och då anklagas för i samband med att jag försvarar demonstrations-, debatt- och yttrandefriheten.

Försvaret för dessa friheter kan faktiskt stå på egna ben.

SVT EXP BT

4 kommentarer:

  1. Bra skrivet!

    Kikade in här av en slump, och tycker att du har helt rätt i det du skriver.

    Jag är heller inte någon Sverigedemokrat, men yttrandefriheten är en av grundpelarna i en demokratisk stat som Sverige (en av våra grundlagar är även yttrandefrihetsgrundlagen), och därmed är det ytterst viktigt att partier oavsett om de är vänster eller höger om mittfåran, får möjlighet att demonstrera utan att bli avbrutna. Annars går vi tyvärr, förr eller senare, mot ett mindre demokratiskt samhälle.

    SvaraRadera
  2. Kent Eriksson11 september, 2011

    Kloka ord och tack för du försvarar demokratin och rätten till att säga vad man tycker.

    Då bla min fru och några av mina bästa vänner är invandrare så blir jag orolig över den rasism som jag sakta tror kommer att sprida sig över landet. Så länge vissa antidemokratiska krafter, bla i media, tabubelägger debatt som handlar om invandrarfrågor, så kommer tyvärr fler och fler "gammelsvenskar" känna sig kvästa och reagera med främlingsfientlighet.

    Naturligtvis finns det en gräns för mycket invandring ett samhälle kan klara av utan att få problem. Detta är en sanning även om mångkultur i sig är något positivt. Att VÅGA diskutera var den gränsen går är INTE främlingsfientligt, det är bara sunt förnuft om man bryr sig om gammel- och nysvenskar.

    Jag är inte främmande för att rösta på SD så länge de etablerade partierna inte vågar debattera om Sveriges problem pga att de är rädda för att uppfattas som politiskt inkorrekta.

    Frugans kommentar till allt detta, "ni svenskar är inte kloka"... Skönt att i alla fall slippa uppfattas som rasist hemma ;-)

    SvaraRadera
  3. Muslimer och demokrati går inte ihop

    Matte

    SvaraRadera
  4. Johan o Kent, tack!

    Kent, det låter som om Din fru är (omvänd) rasist...?

    Nä, jag skämtar bara.

    Däremot kan jag säga att för mig skulle det vara främmande att rösta på SD. Jag anser att missnöje är fel drivkraft.

    Men jag förstår vad Du menar. De "etablerade" partierna borde skärpa sig och - som det heter - "ta debatten" på ett sakligt och sansat sätt.

    Utan retoriska fulknep.

    http://hakans-blogg.blogspot.com/2011/05/debattera-hederligt.html

    http://hakans-blogg.blogspot.com/2011/01/vad-ar-problemet.html

    SvaraRadera