lördag 10 september 2011

Då är frågan...

Hamburgerkedjorna lever inte upp till sina reklambilder...

"Förutom slokande salladsblad och ledsen ost är höjdskillnaden mest anmärkningsvärd, visar en jämförelse som Göteborgs-Posten har gjort."

"När vi bygger de här portionerna i studio har vi tid att arrangera dem på ett smakfullt sätt, medan köken har knappt om tid", säger Dennis Sundberg på Sibylla.

Då är frågan: Vilken version är det Ni säljer, studions eller kökets?

AB SvD SKD NSK HD GP BT D

10 kommentarer:

  1. Kommer att tänka på Michael Douglas i filmen "Falling Down" där han får en pytteburgare i stället för den maffiga han sett på reklamskylten. Då tar han fram sin Uzi, pekar på reklamskylten och säger: Jag vill ha en sån !

    SvaraRadera
  2. Frågan kan likaväl skickas till MAX/McDonalds/Whooper


    Men, det är alltid bättre att slå på små företagare, eller hur?

    SvaraRadera
  3. I studio bygger man burgare med tandpetare, hårspray o annat fusk, knappast så de serveras...

    SvaraRadera
  4. OK, oavsett vad för slags vara som saluförs i annonserna,så nog är bilderna överdrivna åt det ena eller andra hållet.

    Jag erkänner gärna att ibland blir jag sugen på just den där fräscha hamburgaren i just den annonsen.
    Men sunda förnuftet säger att den hamburgare som du köper ute sällan är fräsch och god

    SvaraRadera
  5. Bygger inte all reklam på lögner?

    SvaraRadera
  6. Lösningen på problemet är att fotografera en verklig leverans till kund, på ett slumpmässigt sätt, med andra ord, använd verkligheten som reklam - inte en studiofotograferad och justerad/fejkad bild.

    SvaraRadera
  7. Under slutet av 80-talet och början på 90-talet arbetade jag på ett par av de större datorbolagen i Kista utanför Stockholm. På helgerna var personalrestaurangen stängd. Då brukade vi åka till Sollentuna Hotell och käka deras "hemlagade" hamburgare. För en handfull tior den gången fick man ta för sig av hotellrestaurangens klart godkända salladsbuffet, varefter kyparen kom in med en tallrik med en extremt väl tilltagen och perfekt grillad hamburgare i 250 grams-klassen och perfekt friterade pommmes frites. Och jag lovar, den hamburgaren såg bättre ut på tallriken än vad McD, Max och BK någonsin har visat upp på sina menybilder. Enda sättet idag att få något liknande är att laga burgaren själv.

    Anders B

    SvaraRadera
  8. Tindra: All reklam bygger inte alls på lögner. All reklam bygger på att någon vill sälja något. Sedan gör alla företag och reklambyråer olika. Ljuger matbutikerna när de skickar ut reklamblad med vilka varor som är billigare den här veckan? Ljuger H&M när de säljer en tröja bara för att du inte kommer vara lika snygg i den som modellen var? Knappast. Reklam bygger inte på lögner, de bygger på att vara säljande, och att vrida på sanningen är ett knep som VISSA använder.

    SvaraRadera
  9. Det är bara att gå in på MCD, MAX, Burger King restauranger och jämföra bilderna på hamburgare mot vad du får serverad...

    SvaraRadera
  10. Åkte i helgen ned till Holland och passerade Burger King i Roermond. De serverade burgarna såg minst lika fräscha och aptitliga ut som på bilderna med helt klart fullmogna grönsaker (ej långtradartransporterade). Smaken var betydligt "rökigare" och godare än vad kedjan bjuder på i Svedala.

    Anders B

    SvaraRadera