onsdag 10 augusti 2011

Mer tolerans och mångfald

Enligt en ny studie - gjord av det amerikanska forskningscentrumet Pew - är Sverige bland de tio länder där sociala konflikter med religiös koppling ökar mest.

Studien bygger på uppgifter från 18 offentliga källor, bland annat FN, EU och ett antal människorättsorganisationer.

I Pews index "går Sverige från att vara ett av de lugnaste länderna till att ligga i mitten av den globala skalan."

Pew hänvisar bl a till en rapport från Brottsförebyggande rådet om ökat antal hatbrott mot muslimer och uppgifter om en ökning av antisemitism i Malmö.

Skamligt att vi har tillåtit och tillåter denna utveckling i Sverige.

Jag tror att resultatet av studien förändrar vår självbild högst påtagligt. Den förändrade i alla fall min.

Och börja nu inte skylla på "massinvandringen"...

(Jag ser för min inre syn hur kommentarsfälten på nyhetssajter och bloggar fylls med sådana tongångar.)

Det är mer tolerans och mångfald vi behöver, inte mindre.

Det är först då vi på allvar kan bryta utvecklingen.

AB DN SvD SKD NSK HD GP BT GP D

4 kommentarer:

  1. Stort ämne du berör här. Jag håller med om, att det behövs mer tolerans - inte mindre.

    Ett problem med invandringen är dock alla de konflikter som uppstår mellan invandrar-grupper från t.ex. det forna Jugoslavien. Blev varse detta på ett otäckt sätt när jag lärde känna en kille från just det området jag nämner som exempel. Han drog sig för att besöka vissa restauranter där enligt honom "fel" sorts människor arbetade. Han var otrygg helt enkelt. Jag förstod inte först hur dödligt rädd han var.

    Denna typ av konflikter (som jag inte har någon statistik på hur vanlig den är) har inte sin grund i "sverigedemokratiska attityder" hos svenska medborgare.

    Lösningen är naturligtvis inte att förbjuda invandring. Denna typ av konflikter finns mer eller mindre utbredda i alla länder, förmodar jag. Däremot måste politikerna och rättsväsendet inse, att kan vi inte lösa de problem vi redan har med brott och diverse sammandrabbningar - ja, så kan de förstås inte lösa de nya konflikter som uppstår heller i samband med denna typ av "konflikt-import" från utlandet.

    Ett samhälle måste snabbt kunna stävja alla tendenser till anarki, upplopp och inbördes-krig.

    SvaraRadera
  2. Hur kommer det sig att högern och vänstern som är oense om allt kan vara eniga om just en stor invandring? De har olika idealsamhällen men samma väg dit? Vem lurar vem?
    Varför startade hela Europa med "mångkultur"? Varför vågar ingen säga stopp? Ser vi inte att det inte fungerar?

    SvaraRadera
  3. Vi Svenskar måste tolerera mycket, mycket mer intolerans, annars är vi ju rasister, nazister, främlingsfientliga och SD-väljare.

    Några imamer och MENA-muslimer kommer hit till vårt land och säger att vi m-å-s-t-e gör som dom vill, annars är vi islamofober

    /UllaBella

    SvaraRadera
  4. Det är rasistiskt att kräva mer tolerans från invandrarna, det är ju dessa som skall rädda pensionerna.

    /Erik Hansson, Östersund

    SvaraRadera