torsdag 11 augusti 2011

Jag berörs starkt av den här typen av nyheter

20-åriga Ashraf Haziq från Malaysia blev skadad i huvudet av ett flygande föremål - en sten eller nå't - under måndagens upplopp i London. Haziq hjälptes på fötter av till synes hjälpsamma medmänniskor.

Som därefter rånade honom under knivhot.

Någon filmade tilltaget och lade ut det på nätet. Klippet har sedan dess setts av tusentals människor. Britten Jamie Cowen drog igång sajten ”Let’s do something nice for Ashraf Haziq” där man kan skänka pengar till Haziq.

"En omröstning på sajten ska avgöra vart pengarna ska gå; några av alternativen är 'betala hans utbildningskostnader', 'köpa en massa blommor till honom' och 'betala för alla tandläkarkostnader'."

"En Twitterkampanj i samma anda har redan gett löften om en cykel från ett företag och en bärbar Playstation från Sony."
 
Varför just Ashraf Haziq, det finns säkert ett stort antal personer som råkat värre ut i kravallerna, både fysiskt och och ekonomiskt? Tja, det kan man fråga sig.
 
Skit samma, jag berörs starkt av den här typen av nyheter.
 
Underbart att tragiska händelser - i all sin meningslöshet - åtminstone kan få föra något gott med sig. Och locka fram det goda hos människor.
 
Jag upprepar vad jag skrev häromdagen; att sådana här initiativ onekligen inger en smula hopp mitt i bedrövelsen.

SVT SVT AB DN DN SvD SvD SvD SvD SvD HD GP BT D

1 kommentar:

  1. Jag håller med dig. Jag blir alldeles rörd. odhet!Vi måste fortsätta tro på människan och dess godhet!

    SvaraRadera