tisdag 16 augusti 2011

Allt annat känns puckat


Det var mamman som hade begärt att sonen skulle städa upp hemma.

"Gossen, som klagat över att utsättas för så orimliga krav under sommarlovet, hade också hotat med att ringa polisen. När mamma gjorde allvar av sin städorder slog han larmnumret."

Det är tufft att vara förälder idag...

  • Från skämt till - i högsta grad - allvar:

En genomgång av samtliga anmälningar till Barn- och elevombudet (BEO) förra året - där skolor kritiseras för att inte ha hanterat fall där elever kränks av andra elever på rätt sätt - visar att det i två av tre fall, "fanns beskrivningar som pekar på att skolan lägger skulden för mobbningen på offret."

"Nu efterlyser Barn- och elevombudet Lars Arrhenius en lagskärpning."

Och en rejäl kompetens- och empati-skärpning, hoppas jag.

Ett barn som redan utsatts för kränkningar från sina skolkamrater skall vara garanterat skyddad från ytterligare kränkningar... också - och inte minst - från vuxna.

Allt annat känns - som Media Markt skulle ha uttryckt det - fullständigt puckat.

DN SvD SvD rambling thoughts


"Jan Björklund (FP) kritiserar att mobbade elever måste lämna skolan när lärarna inte förmå stoppa övergrepp."

Kritik i all ära, nu gäller det att ta krafttag för en förändring.

SVT AB AB AB DN DN DN SvD SvD SvD SvD SvD SvD SvD SvD SvD SvD HD HD GP GP BT BT D D


77 procent av 885 intervjuade tycker att deras barns skola är ganska eller mycket bra, en ökning sedan Lärarförbundets förra undersökning 2008.

Ger en smula hopp om fortsatt god utveckling.

SVT AB SvD GP BT D

6 kommentarer:

  1. Menar du att det är en kränkning at ombedas städa lite hemma?

    SvaraRadera
  2. Håkan!!
    Det är INTE kränkande att barn får lära sig att städa, det är en träning för det vuxna livet!
    Phuu, vart är vi på väg, får vi prata med barnen, titta på dem eller vad!

    Helt jävla sanslös sitauation....städa rummet så blir det klart.
    Jag är 61 år och fruktar för mina barn och barnbarn: Vart fan är vi på väg???

    SvaraRadera
  3. Tyvärr trillar det fortfarande in anonyma kommentarer, trots att jag inte publicerar dylika (se länk längst ner på inlägget).

    Nu har det dykt upp flera anonyma kommentarer som går ut på att jag ifrågasätts för att jag anser att det är ”kränkande att barn får lära sig städa”…

    Detta bygger naturligtvis på en grav missuppfattning av blogginlägget, som ju egentligen består av fyra delar/nyheter.

    Ni som skrivit dessa kommentarer; läs gärna igenom inlägget igen, så tror jag att Ni förstår vad jag menar.

    (Och återkom gärna med nya kommentarer, denna gång med signatur eller – helst - namn.)

    Tanken är INTE att man ska läsa första delen och sedan ta ett stort hopp till SLUTET av andra delen…

    Nyheten om 11-åringens polisanmälan ser jag mest som komisk – polisen lär lämna fallet utan åtgärd - medan jag ser desto allvarligare på nyheten om att mobbade barn i skolan i hög grad skuldbeläggs – av skolans personal, dvs VUXNA människor.

    Märk väl att jag markerar övergången mellan dessa båda nyheter med att skriva ”Från skämt till – i högsta grad – allvar:”

    När jag skriver att ”ett barn som redan utsatts för kränkningar från sina skolkamrater skall vara garanterat skyddad från ytterligare kränkningar... också - och inte minst - från vuxna” handlar det om den dubbla kränkningen av att först bli mobbad och SEDAN bli skuldbelagd för det.

    Det handlar alltså INTE ETT DUGG om städtvånget.

    Allt gott!

    SvaraRadera
  4. Jag håller fullständigt med. Bra ide' att ta storyn om killen i Tyskland för att se olika perspektiv. Det är tråkigt att vi ska behöva ha problem på vår största arbetsplats, skolan. Vi har ju ett deltagartvång, där barn måste gå till skolan.

    Jag blev själv mobbad nästan varje dag i grundskolan till första året på gymnasiet. Redan 1997 började jag skriva om mobbning och diskriminering på min hemsida som finns på web ringen "Svenska Folket mot Våldet". Jag fick kontakt med Friends där jag var medlem några år. Det var så många ungdomar som mejlade och berättade om den tortyr de utsattes för. Min sida har inte uppdaterats på länge men gör en sökning på "Jonathans sida om rasism" alternativt "Hate Hurts". Kampen mot rasism, diskriminering, mobbning och homohat måste stoppas! Tänk att vi inte kommit längre i evolutionen, trots internet och alla sociala medier vi har idag. Jag som skriver det här heter Jonathan, 49 år och lider fortfarande av minnen från den tiden, med depressioner och självmordsförsök bakom mig. Förlåt om inlägget blev för långt, ville bara berätta.

    SvaraRadera
  5. Jag fattade övergången ;)
    Har själv haft ett barn som blev mobbad i skolan och det var ett kämpande. Särskilt mot själva skolan, som bara förnekade att det förekom och skyllde på allt möjligt. De försökte att sätta en diagnos, men misslyckades. Försökte skylla på hemförhållanden (pinsamt) men misslyckades där med. Det hela sköttes så uselt att man undrar hur det står till egentligen. Jag spelade in vartenda möte, för säkerhets skull. På det allra sista mötet talade jag om det och jäklar vad det skulle ursäktas och fjäskas då. Sjukt.

    SvaraRadera
  6. Jonathan och Diana, tack för era kommentarer, och att Ni delar med er av era egna erfarenheter.

    Diana, jag gick in på Din blogg... och höll på att garva ihjäl mig... Och tänka till.

    Kul, tänkvärt och frispråkigt, jag kommer att återkomma!

    SvaraRadera