lördag 9 juli 2011

Lögn, förbannad lögn och... statistik

DN.se låter oss veta att kroppsvikten bland män ökade i genomsnitt med åtta procent mellan åren 1980 och 2005.

Tiden framför tv:n har också ökat. För alla. I stort sett.
 
Vindrickandet har mer än fördubblats mellan 1980 och 2009.
 
Starkölsdrickandet har trefaldigats. Däremot har spritkonsumtionen minskat markant, från 7 liter till 2,8 liter per år. Det dricks också betydligt mindre folköl och lättöl.

Konsumtionen av läsk och cider har mer än trefaldigats.

Själv tappade jag runt 20 kilo under denna period. Och drog ner mitt tv-tittande markant. Min konsumtion av vin, sprit och öl har legat konstant. Och jag har i princip slutat dricka läsk och cider.

Min slutsats är att statistiken tydligen inte bryr sig ett skvatt om mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar