onsdag 6 juli 2011

Jag ser fram emot det

"Vilken fråga skulle du vilja ställa till Gud?"

Frågan ställs i tidningen Dagens enkät till Sveriges riksdagsledamöter. Drygt hundra riksdagsledamöter har "svarat" genom att ställa sin fråga till Gud.

Den vanligaste frågan gäller teodicéproblemet: "Hur kan det finnas så mycket ondska när det sägs att du är god?"

En annan fråga, något mera grundläggande och högst relevant i sammanhanget, är: "Finns Du?"

Jag minns en TV-intervju med Nina Lekander, svensk författare, kritiker, journalist och... ateist. Hon får frågan om vad som skulle kunna övertyga henne om att Gud finns, varpå hon svarar: "Att han stiger ner till jorden och kommer fram och hälsar som folk."

Jag själv har en stark gudstro i botten, men det är inte utan att jag ibland tänker som Lekander.

Åter till riksdagsledamöternas frågor: Vilket slutdatum är satt för när svaren skall vara inne?

Jag ser fram emot det.

************

Så bjuds Gud in i den politiska debatten

2 kommentarer:

  1. Kommentar till Nica E.
    Han HAR stigit ner till jorden och hälsat! Eller hur? Jesus ÄR Gud.

    SvaraRadera
  2. Har en känsla av att Lekander kräver en mer handfast hälsning än en i högsta grad omtvistad 2000 år gammal skildring av en person som påstod sig vara Gud.

    Eller rättare sagt; en person som PÅSTÅS ha påstått sig vara Gud.

    SvaraRadera