tisdag 28 juni 2011

Prioriteringar

Svenskarna är allt mer generösa till flyktingmottagning, visar den årliga SOM-undersökningen som görs vid Göteborgs universitet.

Detta är den långsiktiga tendensen, vilket jag ser som mycket positivt. Kanske vi blir alltmer medvetna om hur bra vi har det?

Förvånande dock att det bland Folkpartiets sympatisörer går åt andra hållet. Hur kan det komma sig?

Sverigedemokraternas sympatisörer är - föga förvånande - mest negativa till att ta emot flyktingar. Drygt nio av tio (!) av partiets sympatisörer anser att ett minskat flyktingmottagande är eftersträvansvärt.

För mig handlar det om människosyn, medmänsklighet och medkänsla. Och prioriteringar.

SVT AB EXP DN SvD SvD SvD SvD SvD SKD HD GP D

2 kommentarer:

  1. För mig handlar det om människosyn, medmänsklighet och medkänsla att INTE släppa in folk från lågutvecklade länder med medeltida lagar. Är det något du kan förstå, eller innebär det vissa brister i att acceptera att allt Ni inte tycker kan faktiskt vara sunt förnuft?

    Men för att visa hur medmänsklig du är, så kan du väl husera en flyktingfamilj hemma hos dig och försörja dessa, för jag har då inte ett dugg lust att lägga ut ett enda öre på dessa. Lika lite som jag hade förväntat mig att en familj i ett annat land skulle försörja mig om jag flyttade utomlands.

    SvaraRadera
  2. Vilka humanister ni är. Prioritetar lyckosökare till invandrare framför såväl äldre som barn. Ursäktar brottslighet och nedvärderar därigenom offren..

    Sann humanism! Hycklare.

    SvaraRadera