fredag 20 maj 2011

Ifall någon undrar...

Invandrareleverna vid Väggaskolan i Karlshamn fick i uppgift att böja substantiv från singularis till plural. Bland orden som skulle böjas fanns - neger. Vilket skapade starka reaktioner.

"Det är ett väldigt olyckligt exempel och ett ord som man väl egentligen inte använder längre" säger skolans rektor Eva Kindell.

Jag som är 60-talist och uppväxt med ordet kan berätta att det heter negrer i pluralis.

Ifall någon undrar...

SVT AB DN SKD NSK HD GP D

2 kommentarer:

  1. Rasism handlar inte om ord, det handlar om attityder!
    Alla dessa "negerdebatter" är så patetiska så det finns inte ord för det!
    Ska jag ha en negerboll så säger jag det rent ut utan skrupler ... men ser jag vardagsrasismen i lunchrummet så reagerar jag spontant och öppet!

    SvaraRadera
  2. Svenska språket utarmas när en del ord tabueras p g a att de inte faller somliga i smaken - det är illavarslande, lika fel som att censurera böcker.

    SvaraRadera