lördag 5 mars 2011

Varför topless?

Jag har tidigare skrivit om en radiostation på Nya Zeeland som utlyste en tävling för män där första pris är en tolvdagarsresa till Ukraina där vinnaren hos en ”brudagentur” ska få välja ut en hustru.

Jag är fortfarande tveksam till underliggande människo-/kvinnosyn...

Kvinnorättsgruppen Femen, som bl a jobbar för att stoppa sexturismen till Ukraina, demonstrerade häromdagen mot tävlingen i Ukrainas huvudstad Kiev.

Utanför kontoret för registreringar av äktenskap stod nio kvinnor iklädda bröllopsklänningar – men topless – och höll upp plakat med texten "Ukraina är ingen bordell". (DN)

Fullt förståeligt initiativ, men varför topless? Kontraproduktivt, om man inte som kvinna vill bli betraktad som handelsvara och objekt.

Eller har jag fel?

7 kommentarer:

  1. Du har fel, på ett pikant sätt får man ju uppmärksamhet för sin sak...

    SvaraRadera
  2. Smart sätt att få uppmärksamhet på, men för rätt sak? Jag är tveksam.

    SvaraRadera
  3. De är dessutom riktigt granna. Jag tycker också det känns lite motsägelsefullt, men kvinnor är ju som sagt nyckfulla varelser. Om det skulle ge resultat så borde det väl vara bättre med några 60+ med hängpattar, så hade de nog sluppit de där giftaslystna nya zeeländarna.

    SvaraRadera
  4. "Jag är fortfarande tveksam till underliggande människo-/kvinnosyn..."

    Jag undrar mer vad du har för människo-/kvinnosyn. Ingen tvingar tjejerna att sätta in kontaktannonser hos dessa förmedlingar, ingen tvingar dem att gå på dejter med en potentiell framtida make. Det är ingen slav-/sexhandel vi snackar om, det är kontaktannonser där parterna är intresserade av ett fast långtidsförhållande. Vart är toplessaktionerna mot msn dejting?
    Och om killen nu är intresserad av att åka till Ukraina för att träffa en tjej så har han väl snarare vunnit en semester, för inte fan får han, som du skriver, "välja ut en hustru".

    SvaraRadera
  5. Jag känner flera som träffat sin kvinna genom kontaktannons eller med hjälp av en webförmedlare. Varför skall det då anses suspekt att anlita en förmedlare i ett annat land? Det är ju knappast fråga om handel med kvinnor. För mig verkar det som om de förmedlar kontakter mellan människor som söker efter någon att dela sitt liv med.

    SvaraRadera
  6. Fredde, Anonym: Det är en "dejtingservice" som specifikt riktar in sig på att gifta bort fattiga ukrainska kvinnor med rika utlänningar. Men jag antar att ni inte ser något osmakligt med det?

    SvaraRadera
  7. Hur vet man att kvinnorna är fattiga och mannen rik? Det finns många fattiga på Nya Zeeland och det är väl inte troligt att en rik man skulle söka sin hustru publikt.

    SvaraRadera