söndag 20 mars 2011

Tiga ihjäl är inte rätt väg

Jag har tidigare berört debatten kring dejtingsajten Victoria Milans otrohetsuppmuntrande reklam (läs här), en debatt som alltjämt fortgår på Newsmill, nu senast genom en artikel av David Heibrandt, som menar att en av de mest grundläggande nycklarna till framgångsrik PR är att skapa en konflikt.

"Med det har otrohetssajten Victoria Milan, med stöd av tidningen Dagen och andra förment välmenande individer och organisationer, lyckats alldeles ypperligt."

Han har säkert rätt, men det bör - enligt mig - inte hindra varken Dagen eller andra från att skriva om reklamkampanjen och - om man så vill - kritisera den.

Det är lite samma resonemang som kring SD, då man i vissa politiska kretsar (fortfarande?) menar att man ska tiga ihjäl dem snarare än "ta debatten", något som kanske är effektivt på kort sikt, men - tror jag - kontraproduktivt på lång sikt, och dessutom moraliskt förkastligt.

Heibrandt klandrar dessutom Dagen - som uppmanar sina läsare till att anmäla Victoria Milan-reklamen till Reklamombudsmannen - för deras "delaktighet i att Reklamombudsmannens begränsade resurser nu används till att i onödan granska en sajt som alla vet rör sig inom lagens gränser istället för att ägna sin tid åt att beivra den reklam som ligger utanför."

Där har han en poäng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar