torsdag 3 mars 2011

Håkans nät- & nyhetsflukt 110303


"Om begäran beviljas kommer anslaget nästa år att uppgå till 127,7 miljoner kronor."

Jag är inte antirojalist, men är det rimligt?

ABEXP, SvDSDSSKD, HDGP, Dagen

  • När jag var barn trodde jag allt som var "bra för hälsan" helt enkelt gagnade mitt sätt att hälsa...

Sättet vi hälsar på när vi träffar en ny bekantskap är oerhört viktigt för första intrycket. Ett slappt handtag kan vara en katastrof när Du t ex söker jobb.

Visst känner man igen obehaget?


"Överenskommelsen innebär att fler kan komma till Sverige genom något ökad arbetskraftsinvandring och anhöriginvandring."

Statsminister Fredrik Reinfeldt kallar överenskommelsen historisk, och menar att den lägger en långsiktig grund för en human, rättssäker och ordnad migrationspolitik och att den markerar ett vägval för Sverige.

Må han få rätt i sin beskrivning...

"Vi fortsätter på en väg mot en humanitet och ordning, det här är ett vägval som stänger dörren för främlingsfientliga krafter."

AB, DNSvD, SvDSKD, GP, HD, Dagen, SVT

För övrigt gläds jag åt att överenskommelsen skett mellan blocken, jag tror och hoppas på mer sådant.

  • Apropå att jobba över gränserna och på så sätt försöka hitta hållbara lösningar:

Justitieminister Beatrice Ask (M) presenterar idag på SvD:s debattsida ett pilotprojekt mot ungdomsbrott.

Ask ifrågasätter om polis, socialtjänst och skola är tillräckligt bra på att dela information med varandra.

"Regeringen ger i dag Rikspolisstyrelsen i uppdrag att dra igång pilotverksamhet under ledning av socialtjänsten. De ska arbeta tillsammans för att hitta okonventionella metoder för sitt arbete."
 
Lycka till i detta viktiga arbete!
 
SVT, ABDN, SKD, HD, GP, GP, Dagen

************

En metod kan vara att sätta fotboja på unga brottslingar, kopplat till individuella utslussningsplaner. Kanske det.


"Om de bryter mot reglerna för många gånger kan de som straff förbjudas att träffa sina föräldrar, framgår av en rapport från barnombudsmannen (BO)."

Det var nog det mest kontraproduktiva straff jag hört talas om. Dessa barn behöver absolut regler och struktur, men det de framför allt behöver är trygghet, kärlek och någon som lyssnar.

"Nu måste det utkrävas ansvar från politikerna" är BO Fredrik Malmbergs slutsats.

Inte en dag för tidigt.

AB, DNSvDSvD, SvDSKDHD, Dagen, SVT

Ungdomshem kritiseras av BO

  • Kvoteringsivrarna får vatten på sin kvarn:

Antalet börs-VD:ar i Sverige som heter Lars är lika många som antalet... kvinnliga VD:ar. Svenska VD:ar som heter Johan däremot, är nästan DUBBELT så många... (DN, E24)

  • Det brukar sägas att en sann artist, när det väl är dags, vill dö på scen. Jag vet inte om komikern Lasse Eriksson någonsin uttalat denna önskan, men så blev det för hans del - alldeles för tidigt. Lasse Eriksson blev 61 år gammal.

"Det var mot slutet av showen "Fyra lyckliga män 2" på Reginateatern i Uppsala som Lasse Eriksson plötsligt föll ihop på scenen, skriver Expressen. Sjukvårdskunniga ur publiken gav honom hjärtmassage innan ambulans var på plats och förde honom till Akademiska sjukhuset, men vid framkomsten till sjukhuset var han redan avliden." (DN)

Vila i frid, Lasse!

SVTAB, EXP, SvD, SvDSKD, NSK, HD, GP


  • Jag har tidigare påpekat att jag har svårt för maskinell musik, oavsett genre, då sådan musik ofta är i total avsaknad av dynamik och sväng. Därav mitt ointresse för t ex Melodifestivalen; många bra låtar, men fel ljudpaketering.

Här en låt som var med i delfinalen i Malmö. Fantastisk sång, otroligt bra låt i avskalad skepnad:

Linda Pritchard: Alive

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar