tisdag 15 februari 2011

Vilka är det som drabbas?

Två personer misstänks ha förskingrat kassan i en av Rädda Barnens lokalföreningar i Stockholms län.

”Totalt räknade den med att samla in 20 000 kronor under fjolåret – men resultatet blev ynka 356 kronor. Nu har Rädda Barnen inlett en internutredning.” (SvD)

Norrortspolisens bedrägerirotel har fått in en anmälan om misstänkt förskingring.

Oberoende av utfallet är det alltid extra tragisk när pengar förskingras i en välgörenhetsorganisation. Resultatet blir ofta att folk drar sig för att fortsättningsvis ge pengar till organisationen, vilket gör att den negativa effekten av stölden/förskingringen riskerar att mångdubblas. I aktuellt fall blir den faktiska förlusten sannolikt betydligt större än 20 000 kr.

Och vilka är det som drabbas i slutändan?

Jag önskar poliserna som skall utreda fallet lycka till… och vädjar till Rädda Barnens bidragsgivare: fortsätt ge!

************

Jag skriver om debattetikNewsmill. Återkommande läsare av Håkans Blogg känner igen tongångarna…

2 kommentarer:

  1. Det är så tråkigt när man får läsa om människors oärlighet. Som ordförande för en lokalförening i Rädda Barnen kan jag inte med ord, tankar eller gärningar förstå deras inställning till välgörenhet.
    Vi jobbar med insamlingar och tror på att vi ska förbättra för barn i Sverige och utlandet och så har man "mage" att förskringa pengar för detta ändamål. Jag mår illa idag, tillsammans med alla andra Rädda Barnare. Vi ger aldrig upp vi fortsätter kampen! Jag har jobbat med Rädda Barnens bössor i 40 år och har aldrig sett en oplomberad bössa i bruk! Fortsätt ge pengar till Rädda Barnen!

    SvaraRadera
  2. Jag blir förbannad, Så länge problemen kvartstår tänker jag inte skänka ett nickel. Varför: Först korruption, Sedan arvoden som fortfarande är på tok för höga. Vem vill skänka pengar som bara går till ledningen. Tycker synd om gamla tanter som arbetar gratis med skrammelbössan i hand. Det är uppenbart att samhällstoppar/avdankade politiker vill jobba i röda korset för att framstå som att de jobbar för välgörande ändamål, vilket de inte gör. De får istället topplöner och förmåner av röda korset. Vad bidra dessa toppar själva med i välgörenhet? Ingenting. de parasiterar på sjuka/fattiga som i stället skulle ha fått pengarna. De heter att de har nätverk/kontakter. Men de vill ha ett nätverk av kontakter där de framstår som att de arbetar för välgörande ända mål. De ser ju fint ut utåt sett och skapar pr. Är Rödkorset en förlängd Pr byrå? Man kan ju undra. Dessa toppar jobbar enligt min mening "mot" välgörande ändamål. Så länge rödakorset anammar denna kultur kommer jag inte bidra med en krona och kommer att råda alla mina vänner att göra samma sak. nÅgon måste markera och det nu.

    SvaraRadera