torsdag 17 februari 2011

Man ska passa in i en mall

Jag har i flera inlägg vurmat för de homosexuellas rätt att inte bli diskriminerade, att inte bli föraktade, att faktiskt få vara sig själva och att få respekteras för det.

Ändock tror jag att (homosexuelle) artisten Andrés Esteche har en poäng när han på SVT Debatt skriver att ”de som kritiserar heteronormen går och skapar en ny norm som är precis lika normativ och trångsynt som hetronormen. Den som sticker ut och är annorlunda är heller inte accepterad. Kanske tolererad men inte accepterad. Man ska passa in i en mall.”

Jag har också gjort denna reflektion - många gånger.

”Jag jobbar varje dag med min egen normativitet. Därför försöker jag ifrågasätta allt inklusive mig själv.”

Borde vi nog alla göra, kanske inte dagligen, men då och då…

************

Jag skriver om debattetikNewsmill. Återkommande läsare av Håkans Blogg känner igen tongångarna…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar