fredag 1 oktober 2010

Det är därför Ni behövs!

Jag beundrar Christer Sturmark, förbundet Humanisternas ordförande. För hans intellektuella skärpa, hans skicklighet som debattör. Och för hans engagemang i kampen mot religiös dogmatism och religiöst förtryck, och för det sekulära samhället och mänskliga rättigheter.

Trots min beundran stör jag mig på Sturmarks försök att påvisa det oförnuftiga i att tro på Gud (se mer under etiketten Humanisterna). Sturmark må ha sin egen uppfattning eller tro, men det faktum att han över huvud taget driver frågan skymmer på ett beklagligt sätt hans och Humanisternas viktigaste uppgift som jag ser det; just kampen mot det religiösa förtrycket – både i Sverige och utomlands.

I ett YouTube-klipp med Christer Sturmark, intervjuad av Bernt Hermele för RealTV, förefaller han dock ha fått ordning på prioriteringarna:

Sturmark: - Världen vore kanske bättre utan religiös fundamentalism.
Hermele: - Men man kan väl vara religiös och vidsynt?
S: - Oh ja, oh ja, som tur är… och om alla vore det så skulle ju inte Humanisterna ha så mycket att göra. Men problemet är att så är det ju inte.
H: - Nä, men är Du själv ateist eller agnostiker, eller vad är det Du står för?
S: - Jag är ateist i förhållande till de flesta idéer om Gud i alla fall.
H: - Hur kan man veta att nå’nting inte existerar?
S: - Det vet man inte. Jag tror att det är så.
H: - Du är agnostiker…?
S: - Nä, då tror man ingenting. Jag tror att Gud inte finns.
H: - Så Du är troende, kan man säga?
S: - Nä, jag… Min hypotes är att det inte existerar några gudar. Men det viktiga är ju inte det, utan det sekulära samhället, och det är alltför många som inte får förmånen att leva i ett så’nt i världen. Det är ju därför Humanisterna behövs.

Just det, Sturmark och Humanisterna, det är därför Ni behövs. Så lägg frågan om Guds existens åt sidan, och ägna er åt de frågor Ni behärskar!

4 kommentarer:

  1. Jag tycker i och för sig viktigt att främja upplysning och kritisk tänkande.
    Men om en självtänkande individ själv dragit slutsaten att gud finns så finns det inte så mycket att tillägga. Det är de som vill göra religion till politik som måste bevisa att det finns en gud och att det är denne guds dogmer som är de rätta.

    SvaraRadera
  2. Håller fullständigt med Dig!

    Människor med en religiös tro är en del av samhället, och har självfallet samma rätt att påverka som alla andra.

    Problem uppstår när man driver politiska frågor, och har ”Därför att Gud har sagt…!” som sitt starkaste - och ofta enda – argument (även om man kanske inte säger det i klartext). När man med andra ord genom lagstiftning vill kräva omgivningens lydnad till sin egen föreställning om vad ”Gud har sagt”.

    Jag har själv en gudstro, som är en del av mig och som präglar mitt sätt att se på livet, men; jag skulle aldrig drömma om att ens försöka pådyvla någon annan denna tro, och framför allt inte på politisk väg.

    Vårt gemensamma samhällsbygge bör – till gagn för oss alla, även de religiöst troende (som knappast är en homogen skara…) - vila på sekulär grund och allmänmänsklig moral.

    SvaraRadera
  3. Jag beundrar också Christer Sturmark! inte minst för hans ofantliga tålamod, som tycks uthärda de värsta och dummaste smutskastningar. Han är bra!

    SvaraRadera
  4. Det behövs många Sturmark´s. Som har skapat sin egen syn på livet med studier och intelligent tänkande. Det är inte lätt att skapa sin egen livsfilosofi om man pådyvlats andras tro och åsikter. Gäller att hitta en balans mellan tro och vetenskap. RPersson

    SvaraRadera