måndag 9 augusti 2010

Jag har ett förslag...

Riksdagsvalet närmar sig. Jag vet att jag är sent ute… men jag har ett förslag:

Varför inte skippa valet helt och hållet, och istället kvotera in riksdagsledamöterna; varannan rödgrön och varannan allianspolitiker?

Det är ju mycket enklare och billigare. Och rättvisare.

Då behövs inga debatter och annat tjafs, inget dividerande om vilket block som är bäst lämpat att leda landet (maktkampen inom blocken får i vanlig ordning skötas just inom blocken), och vi väljare behöver inte lämna sofflocket.

Och ingen behöver bli besviken, utgången är ju given på förhand.

Tja, det är bara ett förslag…

3 kommentarer:

  1. Bra förslag! Behövs lite innovationer inom politiken!!

    Maria

    SvaraRadera
  2. Låter som att du har gett upp det politiska idén. Jag gillar inte förslaget. Vill har mer makt till att påverka än så. =)
    (men visst kan det vara tröttsamt ibland)

    SvaraRadera
  3. Hej Caroline o tack för Din kommentar!

    Det är inte meningen att Du skall gilla förslaget...:)

    Inlägget är ämnat som ett (ironiskt) bidrag till debatten om könskvotering till bolagsstyrelser, något jag starkt ogillar.

    Tanken med "förslaget" ovan är att peka på det i min mening dumma med könskvotering, genom att komma med ett lika dumt förslag, fast på ett annat område.

    Så jag har alltså inte gett upp den politiska idén. Åtminstone inte så länge könskvoteringsivrarna inte får fullt gehör...

    Allt gott!

    SvaraRadera