tisdag 3 augusti 2010

KBT fokuserar på förändring

Jag har på senare tid intresserat mig för och studerat KBT – Kognitiv BeteendeTerapi. Efter att ha hört begreppet ett antal gånger i media väcktes min nyfikenhet, då jag är intresserad av hur vi människor fungerar, varför vi mår som vi mår och hur vi på ett positivt sätt kan påverka vårt mående.

KBT fokuserar inte i första hand på dåtid utan på nutid och framtid, och på att förändra dysfunktionella (= dåligt fungerande) tankar, vanor och beteendemönster och på så sätt göra livet lite lättare (och roligare!) att leva.

Alla metoder inom KBT är vetenskapligt framtagna och testade, så att man vet att de fungerar, hur de fungerar och för vem de fungerar.

En huvudtanke inom KBT är att våra tankar och känslor (som vi ju alla har en hel arsenal av, eller hur?) är just tankar och känslor, inte nödvändigtvis sanningar, som vi så ofta förväxlar dem med.

Jag lär återkomma till KBT i min blogg, då jag tror att här finns mycket gott att hämta för alla, inte bara för dem med ett specifikt eller klart definierat ”problem”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar