söndag 1 augusti 2010

Gud har humor!

Jag älskar ståuppkomik. Självfallet finns det dålig ståuppkomik, men när den är som bäst är den en helt underbar konstform! Jag kan se vissa klipp på YouTube om och om igen…

Det finns många duktiga ståuppare, min personlige favorit är Johan Glans. Hans timing och förmåga att ta i princip vilket ämne som helst och göra nå’t kul av det, är oslagbar.

Under sitt framträdande på DVD:n Ultimate Comedy från 2005 kommer han bl a in på ämnena religion och Gud:

”Vi fick en ny påve förra veckan, Benedictus XVI. Jag vet ingenting om honom. Ni vet, det står i alla tidningar att han är en konservativ påve… Eller hur, han är en konservativ påve… Vaddå? Till skillnad från den hippare, coolare, sexigare påven vi hade innan …?”

”Det är konstigt det här, alltså när Gud talar till folk, det är alltid jäkligt viktiga grejer han säger; det är alltid ”åh, nu kommer ett nytt budord” eller så här… Han snackar aldrig bara, han kanske vill va’ snacksugen:

Det blixtrar och mullrar… en röst från ovan: Johan Glans, det här är Gud som talar!
Johan (smått förskräckt): Åh Gud!
Gud: Eh, läget?

Så okomplicerad tror jag att Gud kan vara ibland! Och jag är övertygad om att Han har humor…

1 kommentar:

  1. Tror absolut att Gud har humor! vi har ju det, hans skapelse :)

    Maria

    SvaraRadera