lördag 8 september 2012

Ganska många, är jag rädd

Många svenskar har på senare tid mottagit ett falskt kravbrev i vilket påstås att mottagaren laddat ner porr olagligt, och att ip-adressen spårats.

I brevet anmodas man att betala ett bötesbelopp på mellan några hundra och flera tusen kronor.

"Väldigt många har betalat in", säger bedrägerisamordnare Jan Olsson.

Tror jag det. Känner man sig skyldig och inte vill skylta med det är det bäst att betala snabbt och diskret. Vilket bedragarna såklart räknat ut. Smart idé.

Samma idé skulle man kunna tillämpa på rasistiska uttalanden som man påstår sig ha fångat upp med dold kamera (à la Uppdrag Granskning) ute på sta'n.

Undrar just hur många som skulle känt sig skyldiga. Och betalat för att t ex slippa bli uthängda på nätet.

Ganska många, är jag rädd

AB DN SvD HD GP BT

************

Besök gärna min sida på poeter.se!

1 kommentar:

  1. Jag fick ett krav fraan Bundeskriminalpolizei paa € 500 eftersom jag "angeblich" hade laddat ned skyddade filer. Programmet aat sedan upp ett flertal program.
    Källan tycks vara ett eMail med fodringen, som jag öppnade.

    SvaraRadera