måndag 9 april 2012

Kostnader...?

Restidsgarantin, som innebär att passagerare kan få tillbaka hela eller delar av biljettpriset vid förseningar, kostar SJ mångmiljonbelopp varje år.

En kostnad som dessutom har stigit rejält de senaste åren, enligt SR Ekot.

Jag har två funderingar:

1) Hur många resenärer/kunder - och därmed, hur mycket intäkter - hade SJ tappat om restidsgarantin inte funnits?

2) Vad har alla förseningar kostat resenärerna, i form av missade affärsmöten, missade flygplansavgångar, förlorad arbetstid osv...?

SVT SvD GP BT

1 kommentar:

  1. Varför gnäller SJ? Om vi summerade vad vanligt folk och företag förlorar på de ständiga förseningarna skulle detta bli en betydligt större summa än den som anges i reportaget.
    Jag tycker att vi behöver en lagstiftning som ger kollektiv resande passagerare rättigheter, precis som lagstiftningen när det gäller flyg. En sådan lagstiftning bör ge passagerare ersättning vid inställda avgångar samt vid försenade avgångar. Dessutom skall kollektivtrafiken svara för mat och husrum om så behövs. Jag föreslår följande ersättningar vid inställd avgång eller avgång som är försenad mer än 2 timmar skall ersättningen vara 500 kr för resa som understiger 100 km, 1000 kr för resa mellan 100 km och 500 km och för resor som är längre än 500 km skall ersättningen vara 2000 kr. För korta resor (upp till 100 km) som är inställda eller försenade mer än en halv timme skall taxi kunna väljas och SJ skall ha avtal med taxibolagen som gör att resenärerna skall kunna stoppa vilken taxi som helst och bli körda av denna genom att uppvisa fördhandling föraren skall kunna kontrollera och debitera det hela med hjälp av en smartphone.

    SvaraRadera