lördag 11 februari 2012

Inga krystade mellanting

Enligt Wikipedia är reklam "skapande och spridande av information som har till syfte att lysa upp och skapa uppmärksamhet runt idéer, varor och tjänster, samt påverka och ändra människors åsikter, värderingar eller handlingar, i första hand konsumtionsbeteende."

Detta gäller dock inte reklam för alkohol... som - enligt lag - "inte får uppmana till drickande".

"Den ska vara måttfull och bara innehålla saklig information om produkten."

Och i vilket syfte sprider man då denna "sakliga information"?

Nätbutiken Australian Wine Clubs marknadsföringen har flera gånger gått över gränsen för vad som är tillåtet, enligt Konsumentverket.

"Den uppfyller inte kraven på särskild måttlighet i svensk alkohollagstiftning. Man anspelar på årstider, att det är rea, gratis frakt och en flaska på köpet", säger Rickard Faivre, jurist på Konsumentverket.

Precis som i vilken annan reklam som helst, med andra ord. Jag finner specialreglerna kring alkoholreklam smått löjliga.

Antingen bör man få göra reklam för en vara... eller inte (och då bör man inte ens få sälja den...).

Inga krystade mellanting.

SVT AB SvD HD GP BT

************

Apropå reklam:

McDonald´s påstod nyligen i ett radioreklaminslag att det var mindre riskfyllt att ta för sig av nya snabbmaträtten chicken McBites än att klappa en pitbullhund.

Företaget fick dock erfara det riskfyllda i att reta pitbullvänner... Facebooksidan ”Pit bulls against McDonald´s” upprättades raskt och gillades på nolltid av fler än 8.200 klickare.

"McDonalds´s fann för gott att dra in reklamen och medgav i en officiell ursäkt att man uttryckt sig 'okänsligt när pitbullhundar nämndes'."

En företrädare för en hundskyddsstiftelse skriver på hundälskarsajten Ilovedogsfast att ”vi skulle inte ens låta våra hundar äta av deras cancerframkallande nuggets”.

I bitskhet slås tydligen pitbullhundarna av sina tvåbenta försvarare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar